Cultuuronderwijs als deeloplossing voor het lerarentekort

Slim Organiseren met inzet van (kunst)vakdocenten, een project van KCR en SKVR in samenwerking met Rotterdam Vakmanstad, geeft scholen voor primair onderwijs de mogelijkheid om externe (kunst)vakdocenten in te schakelen, waardoor ruimte ontstaat om hun eigen leerkrachten vrij te spelen en efficiënter in te zetten. Tegelijk versterkt de inzet van vakdocenten het curriculum met specifieke vakkennis op het vlak van alle kunstdisciplines, media, burgerschap en techniek.

 

Verlichting van het lerarentekort, verrijking van het onderwijs
Deze op maat oplossing wordt op elke school anders ingezet, afhankelijk van wat er nodig is. Van een kunstvakdocent van SKVR die een dagdeel de klas overneemt tot een groendocent van Vakmanstad die als onderdeel van de formatie meedraait in de carrousel van groepsleerkrachten.

De vakdocenten die ingezet worden, staan al zelfstandig voor de groep. De culturele instelling zorgt voor een intensieve begeleiding van de school en de vakdocenten, gericht op de specifieke situatie van de school.

Op dit moment doen 12 scholen mee aan Slim Organiseren met inzet van (kunst)vakdocenten. Hieronder vind je enkele voorbeelden uit de praktijk.

Kunstvakdocent voor de klas: Park16hoven

Cultuuronderwijs als deeloplossing voor het lerarentekort en een verrijking van het curriculum? Wij spraken met Antoinet de Valk, adjunct-directeur van Park16hoven, en stelden haar de vraag: hoe pakken jullie het aan?

Lees het volledige verhaal

Kunstvakdocent voor de klas: Goede Herderschool

Wat gebeurt er als je kunstvakdocenten niet een uur per week inzet op scholen, maar een dagdeel? KCR en SKVR proberen het uit met de pilot Slim Organiseren met inzet van kunstvakdocenten die op een creatieve manier bijdraagt aan het oplossen van het lerarentekort, het versterken van het onderwijs en het verbeteren van kansengelijkheid in Rotterdam. Lolita Freire Gomez, onderwijscoördinator bij SKVR, en directeur van de Goede Herderschool, Mariëtte Zeillemaker, delen hun ervaringen.

Lees het volledige verhaal

Onderzoek en resultaten
Vanuit onze rol om de kwaliteit van cultuuronderwijs te bevorderen, is KCR in 2023 gestart met monitoring onder vijf deelnemende scholen. Dit geeft ons waardevolle inzichten in hoe dit project bijdraagt aan het optimaliseren van cultuuronderwijs in Rotterdam en het efficiënt en effectief inzetten van beschikbare middelen en expertise. De resultaten uit het onderzoek stellen scholen en culturele partners in staat om hun aanpak voortdurend te verbeteren en de kwaliteit en impact van cultuuronderwijs te versterken.

Lees hier de resultaten uit het onderzoek

Dit project wordt uitgevoerd door:

KCR, projectleiding, monitoring en agendering 
Contactpersoon: Suzanne Hijstek

SKVR, coördinatie en ondersteuning kunstvakdocenten
Contactpersoon: Lolita Freire Gomez

Rotterdam Vakmanstad, coördinatie en ondersteuning (kunst)vakdocenten 
Contactpersoon: Marjolein Vink

LevelUp Compact van Thomas More Academie
Vakdocenten die dat willen, volgen nascholing in de vorm van de cursusreeks LevelUp Compact bij Thomas More Academie. Deze cursussen van 4 modules zijn gericht op het versterken van hun pedagogische en didactische vaardigheden. Tijdens het volgen van de cursus werken de vakdocenten al op de school. SKVR en Vakmanstad begeleiden de vakdocenten bij het afstemmen van hun lesprogramma op de situatie van de school.

Meer weten?
Wil je meer weten over het project, de monitoring en de resultaten? Neem contact op met Suzanne Hijstek (KCR). Wil je deze oplossing inzetten op jouw school of wil je als culturele instelling bijdragen aan deze oplossing? Neem contact op met Lolita Freire Gomez (SKVR) of Marjolein Vink (Rotterdam Vakmanstad).

Slim Organiseren met inzet van (kunst)vakdocenten is een project van Kenniscentrum Cultuuronderwijs Rotterdam (KCR) en SKVR, in samenwerking met Rotterdam Vakmanstad en Thomas More Academie, mede mogelijk gemaakt door Gemeente Rotterdam en deelnemende schoolbesturen. Het project is gericht op het helpen verlichten van de werkdruk als gevolg van het lerarentekort en het versterken van goed cultuuronderwijs en daarmee de kansengelijkheid in Rotterdam.

Welkom op onze website!

KCR maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.