Meemakers

Meemakers is een cultuureducatie-programma voor het MBO, voortgezet onderwijs en HBO. Groepjes studenten en leerlingen worden aan elkaar gekoppeld en plannen in Rotterdam een kunst- en cultuurprogramma voor elkaar. Van een kijkje achter de schermen bij een filmhuis tot leren hoe autotune werkt in een muziekstudio of je eigen shirt ontwerpen samen met de kunstenaar van het atelier om de hoek.

"De wereld is veel groter dan alleen die van mij"

Het doel van Meemakers is om jongeren te stimuleren zelf het culturele leven in Rotterdam te verkennen. Dat doen ze door elkaar mee te vragen naar een door hen zelf uitgekozen en geplande, nog nooit eerder bezochte culturele activiteit. Zo beginnen ze zich steeds meer thuis te voelen in hun stad, rijk aan kunst & cultuur. Aan het einde van het programma willen we dat alle Meemakers kunnen zeggen: dit is ons Rotterdam.

Voor wie?

Meemakers is bestemd voor leerlingen en studenten van het MBO, VO en HBO. KCR biedt twee kant en klare formats aan. In het eerste worden MBO-studenten onderling aan elkaar gekoppeld. In het tweede format worden leerlingen uit het voortgezet onderwijs gekoppeld aan HBO-studenten. Hoe gaat dat in zijn werk?

Meemakers + MBO

Aan de start van Meemakers verdelen de MBO-studenten zich in groepen van drie (of meer). Iedere groep vormt een koppel met een andere groep. De ene groep organiseert een culturele dag voor de andere en andersom. Iedereen is dus één keer ‘Maker’ en één keer ‘Meemaker’. Ze bepalen onderling of ze in de groep reporter, gids of coördinator zijn.
Maar voor ze zo’n dagje uit programmeren gaan ze eerst met elkaar uitzoeken wat ze leuk vinden. Dat doen ze aan de hand van een speciaal voor Meemakers gemaakte poster. Hiermee breng je gemakkelijk in beeld wat je leuk vindt en wat er nog valt te ontdekken.
Met de resultaten van deze oefening nog in hun achterhoofd bedenkt, plant en begeleidt de groep ‘Makers’ een cultureel programma voor ‘hun’ groep. Vervolgens gaan de twee groepen met elkaar op pad. De ene keer als ‘Maker’ om de activiteit te begeleiden en de andere keer als ‘Meemaker’ om een nieuwe ervaring op te doen. Zo leren ze elkaar en de stad (nog) beter kennen.

Meemakers + voortgezet onderwijs + HBO

Meemakers koppelt leerlingen in het voortgezet onderwijs (bijvoorbeeld vmbo) aan HBO-studenten met affiniteit voor kunst en cultuur. In dit format zijn de leerlingen de ‘Meemakers’ en de studenten de ‘Makers’.
In dit project begeleiden de HBO-studenten de leerlingen in hun ontdekkingstocht. Zij brengen het gesprek op gang om uit te zoeken waar de interesses van de leerlingen liggen. Hiervoor kunnen ze gebruik maken van de handige Meemakers-poster. Hebben ze die eenmaal in beeld dan gaan ze samen een avontuurlijk programma maken. En daarmee gaan ze de stad in.

Meemakers is altijd gericht op de ontmoeting, verkenning, het maken, meemaken, reflecteren en delen.

Meemakers + jouw leerlingen

Wil jij Meemakers inzetten om te ontdekken waar jouw leerlingen warm voor lopen? Dat kan! De methodiek is breed inzetbaar (ook met andere formats). Dus neem contact op met onze consulent Femke Otto voor vragen of meer informatie over de mogelijkheden van Meemakers.