Het levende essay

13 november 2025, 19.30-22:00 uur

Via KunstPakt, onze Rotterdamse aanpak van Cultuureducatie met Kwaliteit, hebben wij de afgelopen vier jaar ruim honderd projecten mogelijk gemaakt op verschillende scholen verspreid door de hele stad. Projecten waarbij leerlingen hun identiteit en plek in de stad onderzochten en via de kracht van vakmanschap, burgerschap en het plezier in taal de hand legden aan hun eigen verhaal. Op donderdagavond 13 november brengen we deze verhalen aan het licht tijdens de bijeenkomst Het levende essay. Schrijf je mee?

 

Voor een stad die zich graag profileert onder het motto ‘niet lullen maar poetsen’ bevat migratiestad Rotterdam een enorm vat aan verhalen. Kinderen groeien op omringd door perspectieven die hun eigen blik aanvullen en bevragen. Cultuuronderwijs leert ze die vele verhalen begrijpen, en ook hun stem te gebruiken om hun eigen narratief te creëren: een vaardigheid die in deze stad niet te van onschatbare waarde is. Op deze avond onderzoeken we de kracht van het verhaal in al haar facetten.

Wat kun je verwachten?

Het afgelopen jaar deden we groot impact-onderzoek naar de waarde van cultuuronderwijs in Rotterdam. Tijdens deze bijeenkomst presenteren wij de resultaten, verweven met inspirerende voorbeelden uit de samenwerking tussen onderwijs en culturele instellingen.

Verder is er ruimte voor reflectie, kennisdeling en ontmoeting.

Een verscheidenheid aan verhalenvertellers, met als dagvoorzitter schrijver Abdelkader Benali, komt samen en laat je de stad voelen door hun pen, stem of kwast. Maar ook wij zijn natuurlijk makers. We pakken samen de pen op om dat verhaal te schrijven wat Rotterdam het meest dringend moet horen. Wat dat is, zien we nog wel!

 

Voor wie?
Voor iedereen die meebouwt aan cultuuronderwijs in Rotterdam: scholen, culturele instellingen, beleidsmakers, fondsen, partners en andere betrokkenen.

Programma

Plenair

19:00 – 19:30 inloop

 

  •  19:30 Opening stadsdichter Benzokarim 

‘mensen zeggen/ hij snapt niet taal/ hij schrijft niet taal/ dat kan niet taal (…) mensen ik wil zeggen/ jullie hebben van mij gemaakt taal / zeg ik dat niet goed?’ 

In de klaslokalen in Rotterdam is taal allesbehalve vastomlijnd. Thuistaal ontmoet straattaal ontmoet het Nederlands uit de schoolboeken en er ontstaat een wonderlijke ode aan wat taal eigenlijk is: beweging. Zo ook in het werk van de stadsdichter van Rotterdam, Benzokarim. Vanavond draagt hij voor uit zijn werk en laat hij zien hoe je zélf beslist hoe taal voor jou werkt. 

 

  • 19:45 Impactonderzoek CMK3 – lessen voor CMK4 

Wat zijn nou echt de effecten van meerjarig kunst- en cultuuronderwijs op de leerlingen in de klas? Hoe maakt cultuuronderwijs impact? Impact is een begrip dat vaak snel wordt uitgesproken. Met dit onderzoek laten we zien wat het betekent om impact daadwerkelijk te meten. We voerden 54 dieptegesprekken met betrokkenen bij 15 meerjarige KunstPakt projecten, en vanavond delen we de inzichten. Luister mee naar de resultaten, én de verhalen van de betrokken scholen. 

 

  • 20:20 Break-out sessies

Naast het plenaire deel kun je op deze avond kiezen uit een van de drie andere activiteiten. Elke activiteit sluit aan bij een van de drie hoofdthema’s binnen KunstPakt: burgerschap, vakmanschap en plezier in taal.

Geef in je aanmelding je eerste en tweede keuze aan en wees er snel bij, want plekken zijn beperkt! 

 

1. Workshop: toekomstdenken, komt dat zine! (Vakmanschap)
Kunnen we samen komen tot een collectieve visie op cultuuronderwijs in de stad? Wellicht een manifest? Interdisciplinair kunstenaar Merel Smitt neemt ons onder de hoede met een workshop zine-maken, en laat ons zien hoe er uit vele stemmen een nieuw narratief kan ontstaan.

 

2. Interview: Benali en Koster over de noodzaak van verhalen in de klas. (Plezier in taal) 

Twee Rotterdamse verhalenvertellers ontmoeten elkaar op het podium. De één een gevierd schrijver met internationale bekendheid en wortels in Delfshaven, de ander een onderwijzer die zich er tomeloos voor inzet om het vuurtje van het verhaal in Rotterdamse kinderen aan te wakkeren. Abdelkader Benali en Joran Koster (Verhalenhuis Belvédère) gaan in gesprek over het belang van diverse verhalen in de klas, de kracht van je eigen verhaal te durven ontdekken én over Benali’s recente boek Dromenmakers, over zijn reis langs 15 basisscholen in Nederland. 

 

3. Gastprogramma: het puntje op de A.I. (Burgerschap) 

Digital Playground en het Rotterdamse Netwerk Film- en Media Educatie dagen je uit om na te denken over de plek van A.I. in het onderwijs. Welke mogelijkheden biedt het voor creatieve expressie, en hoe kan het een toevoeging zijn aan kunst- en cultuuronderwijs? Kan het ook leerlingen helpen na te denken over maatschappelijke vraagstukken, en hun eigen rol daarin? Het zijn fundamentele vragen die we in deze interactieve sessie het hoofd gaan bieden.

 

Plenair

  • 21:05 CMK3 – de film 

Samen met filmmaker Jorick Buurstra hebben we de hoogtepunten én de belangrijkste inzichten uit vier jaar CMK3-projecten vastgelegd. We nodigen je uit om met ons deze video te kijken en te zien hoe cultuuronderwijs vleugels geeft aan de drie thema’s burgerschap, vakmanschap en plezier in taal.

 

  • 21:10 Het levende essay 

Verteller Sahand Sahebdivani helpt ons reflecteren op alles wat er op het podium én door het publiek is gezegd, geschreeuwd of geschreven vanavond. Aan het eind van de bijeenkomst brengt hij alles samen in een voordracht, een levend essay over cultuuronderwijs in Rotterdam. 

 

21:30 – 22:00: Borrel!

 

 De voorzitter van de avond is schrijver Abdelkader Benali. 

Praktische informatie


Datum: 13 november 2025
Inloop: 19.00 uur
Programma: 19.30-22:00 uur (incl. borrel)
Locatie: de Fruitvis

Gratis evenement, aanmelden verplicht

Welkom op onze website!

KCR maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.