k12.jpg

Workshop op locatie Belasting & Douane Museum
Workshop 25-10-2024 t/m 17-07-2025
90 minuten Workshop
- Leerlingen kunnen met een budget omgaan. - Leerlingen ontwikkelen een vragende houding tegenover financiële kwesties. - Leerlingen weten dat geld waarde heeft en handelen ernaar. - Leerlingen leren hun wensen af te stemmen op een budget en vooruit te kijken.

Hoe jonger geleerd goed met geld om te gaan, hoe kleiner de kans op geldproblemen later. Dit is de ambitie achter GeldLab: een kleurrijke, interactieve plek waar leerlingen hun money skills testen. Speel de games, verdien ‘Pieken’ en ga de confrontatie aan met verleidingen en risico’s gebaseerd op situaties uit het echte leven. Hoe geef jij je geld uit: speel je op veilig of neem je een risico?

Tijdens een museumles in GeldLab zijn leerlingen helemaal zelf de baas over hun geld, zonder volwassenen die vertellen wat ze moeten doen. De games in GeldLab geven inzicht in omgang met geld en helpen leerlingen om financiële kennis en kunde te ontwikkelen. Elke leerling krijgt een eigen device en gaat aan de slag met het verdienen en uitgeven van Pieken. Hebben ze na de les geld over of zijn ze in de rode cijfers geëindigd? Gelukkig is GeldLab een plek waar je 'fouten' mag maken, want daarvan leer je het meest! En liever maak je ze in GeldLab… dan in het echte leven. Want samen met de museumdocent onderzoeken leerlingen welke keuzes gemaakt zijn, hoe deze invloed hebben op de uitkomst en vooral ook hoe zij dit in de toekomst kunnen voorkomen óf oplossen.

In GeldLab krijgt omgaan met geld concreet vorm: het is een plek om te doen, te ervaren én te leren. Dus kom naar het Belasting & Douane Museum en test jouw financiële fitheid!

Bekijk het document Voorbereiding om meer te weten te komen over een bezoek aan GeldLab. Langskomen om GeldLab eerst even zelf te ervaren, dat mag ook! Neem contact op met onze afdeling Educatie om een afspraak in te plannen.