398A2384B.jpg

De zon en de mens

Workshop over licht met kunstenaar Rafael
Primair Onderwijs Groep 3-4
Workshop op school - klaslokaal
Workshop 02-02-2025 t/m 27-06-2025
90 minuten Workshop
Leren zelf een fotogram maken Leren kijken naar het licht en dit om te zetten naar eigen een kunstwerk

Geïnspireerd door de werking van de zon neemt kunstenaar Rafael de leerlingen mee in de wondere wereld van het licht.

Zo vertelt hij over zijn fascinatie voor het licht en leer je door middel van voorwerpen om een persoonlijk verhaal te vertellen. In de les worden de leerlingen geprikkeld om na te denken over wat licht is. De leerlingen experimenteren met alledaagse materialen en komen zo tot het maken van een fotogram, ook wel blauwdruk genoemd, over een persoonlijk verhaal. Een fotogram is een afdruk van een voorwerp dat in een donkere ruimte direct op een speciaal papier gelegd wordt en vervolgens belicht. Je hebt hiervoor dus geen camera nodig. Anna Atkins, ook wel de eerste vrouwelijke fotograaf genoemd, gebruikte voor het eerst op deze manier het licht om een fotoboek over planten te maken. Jullie gaan nu zelf aan de slag met deze techniek.