jeroen-bosch.jpg

Jeroen Bosch in 3D

Maak je eigen fantasiewezen!
Voortgezet Onderwijs Vmbo TL/Mavo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Havo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vwo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs MBO Leerjaar 1, 2, 3, 4
Workshop op locatie Digital Playground
Workshop 23-10-2023 t/m 28-06-2024
180 minuten Workshop

Jeroen Bosch in 3D
Maak je eigen fantasiewezen!

In de workshop duiken we in de wereld van de 16e eeuwse schilder Jeroen Bosch. De leerlingen ontdekken hoe hij zijn tijd ver vooruit was.

Naar aanleiding van een van zijn beroemdste schilderijen, De Tuin de Lusten, ontdekken de leerlingen hoe humor en symboliek overal in zijn werk te vinden zijn en hoe dit door (media)kunstenaars van nu opnieuw tot leven wordt gebracht. Thema’s uit zijn werk zoals menselijke zonden, deugden, religie en de natuur, hebben nog steeds maatschappelijke en politieke relevantie in de huidige tijd.

Leerlingen maken (in tweetallen) een op Jeroen Bosch geïnspireerd 3D fantasiewezen in Sculptris die daarna met de professionele gamedesign software Unity 3D in een hedendaagse digitale versie van de tuin der lusten wordt geplaatst. De leerlingen kunnen met een avatar door deze fantasie wereld lopen of vliegen en tijdens de gezamenlijke eindpresentatie hun eigen figuur aan klasgenoten presenteren op een groot scherm.

Bij het werken aan een 3D ontwerp en een game met Unity 3D kunnen leerlingen verschillende vaardigheden ontwikkelen, waaronder programmeren, 3D-modellering en animatie, creativiteit, probleemoplossing en samenwerking. Het werken aan een game in Unity 3D biedt leerlingen de mogelijkheid om deze vaardigheden te ontwikkelen door middel van praktische ervaring.  Daarnaast maken leerlingen kennis met erfgoed, schilderkunst en mediakunst.