image-docklands-3.jpg

Erfgoed in Beeld met AR

Ontdek met Augmented Reality erfgoed van de R'damse haven en maak zelf een film
Voortgezet Onderwijs Praktijkonderwijs Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs ISK Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vmbo BBL/KBL Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vmbo TL/Mavo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Havo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vwo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs MBO Leerjaar 1, 2, 3, 4
Workshop op locatie Digital Playground
Workshop 23-10-2023 t/m 28-06-2024
180 minuten Workshop

Erfgoed in beeld met Augmented Reality

Ontdek met Augmented Reality het erfgoed van de Rotterdamse haven en maak zelf een film. Een combinatie van een interactieve filmworkshop en een bezoek aan de historische schepen in de haven bij het Maritiem Museum.

In deze workshop gaan de leerlingen aan de slag met het erfgoed van de Museumhaven van het Maritiem Museum Rotterdam. De workshop bestaat uit een interactieve AR ( Augmented Reality) rondleiding bij de historische stukken op de kade. Daarna gaan de leerlingen zelf een korte film maken over het leven aan boord van een schip, het werken op een stoombok, of vuurtoren zoals dat vroeger ging.

De workshop start bij Digital Playground met een uitleg over erfgoed, de haven en het leven op een schip in vroegere tijden. Na de klassikale introductie wordt de klas in groepen verdeeld en wordt per groep uitgelegd hoe een film wordt opgenomen en hoe de camera werkt.

Iedere groep krijgt een aansprekende locatie zoals de Vuurtoren, de Graanelevator of de Stoombok toegewezen, waar ze hun film gaan opnemen. De leerlingen zoeken op het terrein van het Maritiem Museum hun locatie op en krijgen via de iPad, op een interactieve manier in AR,  informatie in beeld, geluid, tekst en video over de geschiedenis van de haven.

Met deze informatie als inspiratie gaan de leerlingen zelf aan de slag met het maken van de film. Leerlingen gebruiken hiervoor de meegegeven storyboards,  waarop in enkele beelden een verhaal staat afgebeeld dat zich op een schip of in de haven kan hebben afgespeeld. Bij de locaties staan kisten met kleding en filmattributen die de leerlingen kunnen gebruiken in de film.

We werken met vaste scripts die veel houvast geven en een duidelijke planning hebben, waardoor deze workshop ook goed aansluit bij het praktijkonderwijs en VMBO-kader. Afhankelijk van het niveau van de leerlingen wordt de eindmontage van de film gedaan door de leerlingen zelf of door de workshopleider, waarbij de leerlingen ter plekke meekijken en inspraak hebben in de keuzes die worden gemaakt. Dit gaat in overleg met de school.

Aan het einde van de les worden de films gemeenschappelijk terug gekeken op een groot scherm en nabesproken door de docenten.

Kijk hier voor een voorbeeldfilm.