Medialab a la Carte

Gamedesign of toch animatie?
Voortgezet Onderwijs Praktijkonderwijs Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs ISK Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vmbo BBL/KBL Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vmbo TL/Mavo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Havo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vwo Leerjaar 1, 2, 3, 4
Workshop op locatie Digital Playground Medialab
Workshop 31-10-2022 t/m 07-07-2023
180 minuten Workshop
- Een bezoek aan Digital Playground draagt bij aan alle 5 de kerndoelen van CKV - Leerlingen leren met (bewerkings-) programma’s te werken en werken aan hun ICT vaardigheden. - Leerlingen overleggen, communiceren en werken samen. - Leerlingen krijgen basiskennis over media en mediatechnologie.

Kies je workshop en kom naar ons medialab! Voor het Cultuurtraject 2022-2023 hebben we ons aanbod aan media workshops gebundeld onder de naam Medialab a la Carte. Maak je keuze uit 2D Gamedesign (voor vmbo-t en hoger) en Animatie (voor praktijkonderwijs en hoger). Geef uw keuze aan bij Opmerkingen in Planned Culture.

2D GAMEDESIGN
In deze workshop ontwerp je zelf een game. De workshop start met een korte les over de geschiedenis van games, de game-industrie en wat games zo aantrekkelijk maakt. De leerlingen gaan vervolgens in tweetallen nadenken over hun eigen game. Wat is het doel? Waar speelt het zich af? Welke personages passen bij het verhaal?

Ze ontwerpen daarna hun hoofdpersonage, de obstakels/vijanden en verschillende platforms waar je op en af kan springen en waar prijzen of krachten te pakken zijn. Dit gebeurt gewoon op papier, met stiften en potloden. De ontwerpen digitaliseren we, zodat ze in de game kunnen worden gebruikt. De achtergrond (het landschap of een gebouw) kiezen ze zelf, zodat het past bij het spel dat ze zelf hebben bedacht. Tenslotte voegen ze geluiden toe aan de acties in het spel.

Tijdens de nabespreking worden enkele games gespeeld en toegelicht. De games worden naar onze website geupload, zodat de leerlingen ze daar kunnen downloaden.

Klik hier voor een indruk van wat de leerlingen maken.

ANIMATIE
Stop-motion animatie is een veel toegepaste vorm van animatie die laagdrempelig is en snel resultaat oplevert. De techniek is eenvoudig en daarom is deze workshop zeer geschikt voor praktijkonderwijs en VMBO.

Je kan wat betreft de inhoud kiezen voor twee verschillende vormen: reclame of filmtrailer. Bij de eerste maak je een reclame voor een product of dienst. Een verhaaltje met een kop en een staart, beëindigd met een slogan. Bij filmtrailer is het uiteraard de bedoeling de kijker te interesseren voor je film die binnenkort in de bioscoop komt. Daar vertel je dus niet alles!

De workshop start met een korte uitleg over de geschiedenis van animatie, de techniek, bestaande toepassingen, etc. Daarna verdelen we de groepen van maximaal 8 leerlingen over de workshopruimtes, die ieder een eigen animatietafel hebben. Een grote tafel met een ingebouwd beeldscherm en camera waar de animaties mee worden opgenomen.

Samenwerken is dus heel belangrijk. Omdat het bedenken van het verhaal, het ontwerpen van de onderdelen en het animeren rond 1 grote tafel gebeurt zijn de leerlingen fysiek in beweging en houden ze de workshop langer vol.

Afhankelijk van het niveau van de leerlingen wordt de eindbewerking gedaan door de leerlingen zelf of door de workshopleider, met de leerlingen om zich heen. Denk bij eindbewerking aan titels, geluidseffecten en filmmuziek. Alle films worden na de workshop geupload naar onze website, zodat de leerlingen ze daar weer kunnen bekijken/downloaden.

Kijk hier voor een voorbeeldfilm.