Docklands

Filmworkshop in de haven
Voortgezet Onderwijs Praktijkonderwijs Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs ISK Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vmbo BBL/KBL Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vmbo TL/Mavo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Havo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vwo Leerjaar 1, 2, 3, 4
Workshop op locatie Digital Playground Medialab
Workshop 05-09-2022 t/m 07-07-2023
180 minuten Workshop
- Met een workshop bij Digital Playground werk je aan alle 5 de CKV kerndoelen. - Leerlingen leren met (bewerkings-) programma’s te werken en werken aan hun ICT vaardigheden. - Leerlingen hebben basiskennis over media en mediatechnologie. - Leerlingen leren over de waarde van erfgoed.

In deze workshop leren de leerlingen over erfgoed in de haven door er een korte film over te maken.

De workshop start bij ons met uitleg over erfgoed, de haven en over het leven op een schip in vroeger tijden. Daarna krijgen de groepen een eigen workshopleider die het met ze over film gaat hebben en uitlegt hoe de camera werkt. De leerlingen krijgen een storyboard uitgereikt waarop in enkele beelden een verhaal wordt verteld dat zich op een schip of in de haven kan hebben afgespeeld. Deze storyboards zijn gelinkt aan de locaties van het Maritiem Museum die we in deze workshop gaan bezoeken en waar kisten met kleding en filmattributen staan. Ter plekke nemen de leerlingen hun films op. Terug in ons medialab wordt de eindbewerking gedaan.

Omdat we werken met vaste scripts is deze workshop vooral geschikt voor praktijkonderwijs en VMBO. Afhankelijk van het niveau van de leerlingen monteren zij zelf ook de beelden op de computer. Dit gaat in overleg met de school. Mocht dit te lastig worden dan monteert de workshopleider zelf de beelden tot een film, waarbij de leerlingen ter plekke meekijken en inspraak hebben in de keuzes die worden gemaakt.

De films kunnen naar onze website geupload worden, zodat de leerlingen ze kunnen downloaden/bekijken. Ook kunnen ze via Wetransfer naar de school worden gestuurd.

Kijk hier voor een voorbeeldfilm.