Afbeelding_Tekengebied 1.jpg

Straat van de toekomst

Leerlingen kruipen in de rol van stadmaker en verbeelden hun ideeën in een maquette.
Workshop op school - klaslokaal
Workshop 04-11-2024 t/m 28-02-2025
105 minuten Workshop
Herkennen en interpreteren van toekomstscenario’s Begrijpen van de rol van stedenbouwkundige Toepassen van duurzame vervoersoplossingen In groepjes ontwerpen van een eigen straat

Wat gaan we doen?
In de workshop ‘Straat van de toekomst’ ontwerpen leerlingen de straat van de toekomst. Ze leren over de toekomst aan de hand van verschillende scenario’s. Ze leren dat door vrij te associëren een brainstrom verrassende oplossingen oplevert.

Een scenario is een beeld van de toekomst. Mensen denken na over welke nieuwe technieken of andere gebeurtenissen in het nu invloed hebben op de toekomst. Denk bijvoorbeeld aan robots en klimaatverandering. Ze voorspellen dan hoe de toekomst eruit zou kunnen zien. Een scenario is een extreme situatie. Het is vaak iets dat uitvergroot wordt. Bijvoorbeeld. Niemand werkt meer, alles wordt gedaan door robots. Dat is extreem. Er is nog één scenario. Mensen die scenario’s maken maken vaak meerdere opties. Ontwerpers gebruiken scenario’s om oplossingen te bedenken voor de toekomst. Als je alleen oplossingen bedenkt voor nu, dan heeft de toekomst er misschien niets aan. Welke alternatieven zijn er en hoe kun je een straat ontwerpen die prettig en leefbaar is binnen het toekomstscenario? Dat is de vraag waar de leerlingen mee aan de slag gaan.

In een Archiklasworkshop staat het creatieve proces en de ruimtelijke omgeving van leerlingen centraal. Leerlingen leren stappen te ondernemen om samen van een uitdaging naar een oplossing te komen. In de workshop ‘Straat van de toekomst’ is de toepassing het verwerken van een scenario in een straatontwerp. Tijdens de workshop zullen de leerlingen de toekomstscenario’s  van hun eigen omgeving onderzoeken en vervolgens zelf aan de slag gaan met een concrete oplossing. Deze workshop laat leerlingen zien hoe ontwerp en creativiteit kunnen worden ingezet voor grote en soms technische maatschappelijke vraagstukken.

Wie geeft de workshop?

De workshop wordt gegeven door Archikrachten van Archiklas. Dit zijn architecten en ontwerpers met veel kennis over wat er in de architectenpraktijk speelt. Bij een klas van meer dan 20 leerlingen zorgen we voor twee archikrachten zodat alle groepjes leerlingen genoeg begeleiding krijgen tijdens het ontwerpen van hun straat. Voor de klassenleerkracht is geen lesvoorbereiding nodig voor deze activiteit.

Praktische informatie

De workshop duurt 1 uur en 45 minuten. We behandelen daarin de achtergrond van het onderwerp, brainstormen, en maken een start met de maquettes van de leerlingen. Na de workshop laten we materialen achter zodat de klas zelf nog verder kan bouwen aan hun ontwerp. Hiervoor is aan te raden om ongeveer 1 uur in te plannen onder begeleiding van de klassenleerkracht in de week na de workshop.