Veilige Haven 1.jpg

Veilige Haven

Mens en Maatschappij, Burgerschap, Erfgoed
Voortgezet Onderwijs Praktijkonderwijs Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs ISK Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vmbo BBL/KBL Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vmbo TL/Mavo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Havo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vwo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs MBO Leerjaar 1, 2, 3, 4
Rondleiding incl. workshop op locatie Belasting & Douane Museum
Rondleiding incl. workshop 25-10-2024 t/m 04-07-2025
90 minuten Rondleiding incl. workshop
- De leerling maakt kennis met het erfgoed van fiscaal Nederland. - De leerling krijgt inzicht over het werk van Douane Nederland. - De leerling kan deelnemen aan een onderwijsleergesprek gericht op vraagstukken waarmee douaniers te maken krijgen.

Neem een uniek kijkje in de wereld van de Douane! Aan de grenzen van Nederland controleren zij wat het land in en uit gaat. En soms ontdekken zij verboden en verborgen handel in koffers, cargovrachten en containers: van drugs tot beschermde diersoorten en van nepmerken tot stapels contanten.

Het werk van de Douane is niet altijd zichtbaar voor burgers. Tijdens museumles Veilige Haven duiken de leerlingen in de dagelijkse bezigheden van douaniers op luchthaven Schiphol en in de Rotterdamse haven. Onze museumdocenten nemen ze mee langs onze collectie aan verboden handel en smokkelwaren, vertellen ze de verhalen achter deze vondsten én laten ze zelf deze voorwerpen onderzoeken. Hoor meer over de geschiedenis van grenscontroles en ga in discussie met elkaar over de regels die gelden.

Meer weten? Bekijk het document Voorbereiding óf breng een bezoek aan het Belasting & Douane Museum om kennis te maken met de wereld van de Douane in Veilige Haven!