Visual-toekomst-autoluwe-straat-website.jpeg

Van wie is de straat?

Zwerfafval
Voortgezet Onderwijs Praktijkonderwijs Leerjaar 3, 4 Voortgezet Onderwijs ISK Leerjaar 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vmbo BBL/KBL Leerjaar 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vmbo TL/Mavo Leerjaar 3, 4 Voortgezet Onderwijs MBO Leerjaar 3, 4
Voorstelling incl. workshop op school - klaslokaal
Voorstelling incl. workshop 04-11-2024 t/m 30-06-2025
100 minuten Voorstelling incl. workshop
Leerlingen leren kennis en begrip te verwerven over het gebruik, de impact en de problematiek van (zwerf)afval, en kunnen deze kennis toepassen op situaties in het dagelijks leven. Leerlingen leren over de wisselwerking tussen mens, natuur en milieu met betrekking tot (zwerf)afval, en begrijpen hoe individuele keuzes en gedragingen kunnen bijdragen aan positieve en negatieve effecten op het milieu. Leerlingen leren over duurzaamheid en milieubewust gedrag, en ontwikkelen vaardigheden om bewuste keuzes te maken om vervuiling tegen te gaan, zoals het verminderen van het gebruik van wegwerpverpakkingen en actieve deelname aan opruimacties. Leerlingen leren kritisch denken over maatschappelijke vraagstukken zoals (zwerf)afval en duurzaamheid, en ontwikkelen vaardigheden om standpunten te vormen en te communiceren over deze onderwerpen.

TIC en Productiehuis Cruz presenteren:

Van wie is de straat?

Een filosofisch theaterproject over: de leerling en de buitenruimte.

Een project waarin een acteur een korte voorstelling speelt in de klas, waarbij de omgang met (zwerf)afval centraal staat.

Na afloop houdt de vakdocent een gesprek met de leerlingen:
- Van wie is die straat eigenlijk?
- En welke rol heb je op de straat?
- Wie is de eigenaar van troep bijvoorbeeld?
- En kun je invloed uitoefenen op de buitenruimte?

Tenslotte krijgen de leerlingen een korte uitdagende opdracht waarmee ze de buitenruimte naar hun hand zetten.