KC-R.jpg

Van expeditie naar expositie SO en VSO

Prikkelende kunstervaring voor je klas
Speciaal Onderwijs
Rondleiding incl. workshop op locatie Kunstuitleen Rotterdam
Rondleiding incl. workshop 06-11-2024 t/m 01-07-2025
75 minuten Rondleiding incl. workshop
1. Leren nadenken over maatschappelijke vraagstukken door te kijken naar kunst 2. Leren analyseren (vindingrijkheid) 3. Eigen ideeën durven uit te spreken 4. Vrijheid te nemen om zijn/haar mening te geven

Niveau regulier onderwijs: groep 3 t/m 8

Prikkelende kunstervaring voor je klas:
Ontdek actuele thema's met Rotterdamse kunst

Deze workshop voor het basisonderwijs:

• Behandelt actuele maatschappelijke thema's: Klasse, gender, beperkingen, cultuur en levensbeschouwing komen tot leven door echte Rotterdamse kunstwerken.
  • Laat leerlingen kritisch denken en discussiëren: De leerlingen bepalen zelf de focus van de tentoonstelling en verdiepen zich in de kunstwerken.
  • Stimuleert creativiteit en samenwerking: Leerlingen werken samen om een unieke tentoonstelling te creëren met een zelfgekozen titel.
  • Versterkt de verbinding met Rotterdamse kunst en cultuur: Ontdek de kracht van kunst uit eigen stad.

Programma:

• Begeleide rondleiding: Onze kunstdocent gidst de klas door expo
  • Zelfstandig kunstwerken kiezen: Leerlingen selecteren werken die hen aanspreken en prikkelen tot vragen
  • Filosofisch gesprek: Begeleide discussies over de gekozen kunstwerken en de thema's die ze representeren
  • Tentoonstelling samenstellen: Samen creëren de leerlingen een unieke tentoonstelling met een zelfgekozen titel
  • Extra:
    Kiezen van een 'favoriet': Iedere leerling kiest een kunstwerk dat een maand lang gratis in de klas kan hangen (mits schoolabonnement)

De voordelen:

• Unieke leerervaring: Ervaar kunst op een interactieve en inspirerende manier
  • Betrekken van leerlingen: Leerlingen nemen de leiding en bepalen de koers van de workshop
  • Diepere connectie met kunst: Ontdek de kracht van kunst om maatschappelijke thema's te belichten
  • Versterking van 21e-eeuwse vaardigheden: Kritisch denken, creativiteit en samenwerking centraal

Schoolabbonnement:

Hoe leuk is het om het uitgekozen kunstwerk in de klas op te hangen? Dat kan bij Kunstuitleen Rotterdam. Vraag naar de voorwaarden via info@kunstuitleenrotterdam.nl. Het uitgekozen kunstwerk mag je 1 maand gratis lenen (bij afsluiting van een lidmaatschap en lenen van minimaal 6 maanden).