Wereldmuseum_educatie_kinderen-48web.jpg

Thuis is mijn huis SO

Wat heb je nodig om je ergens thuis te voelen?
Speciaal Onderwijs
Workshop op school - klaslokaal
Workshop 05-11-2024 t/m 26-06-2025
75 minuten Workshop
Leerlingen leren over de samenleving: samen wonen in een wijk, stad, land (participatie) Leerlingen ontdekken dat mensen verschillen en overeenkomsten hebben als het hun (t)huis betreft. Leerlingen verkennen diverse cultuurgebieden Leerlingen kunnen uitleggen wat een (t)huis is en hoe je daarmee uitdrukking geeft van eigen identiteit Leerlingen gaan aan de slag met een creatieve verwerking die gaat over (culturele) expressie

Niveau regulier onderwijs: groep 1-8

Waar voel jij je thuis? In een tent, woonwagen, boot, boomhut of paleis? En wat heb je nodig om je thuis te voelen? Willen we allemaal hetzelfde of niet? Hoe ziet jouw ideale huis eruit? Lijkt het huis van jouw vriend(in) op jouw huis? Spelenderwijs komen in een gesprek thema’s als plek, natuur en geborgenheid aan bod. We sluiten af met een beeldende opdracht waarbij leerlingen een eigen papieren (t)huis maken en aan elkaar presenteren.

'De les sluit mooi aan bij het curriculum.'

'Het beeldmateriaal is eenvoudig en mooi. De kinderen vonden het leuk om mee te doen. Zelf de huisjes maken was een mooie afsluiting van de les.'