Carlijn_Kingma.jpg

The Fear of Falling

in kaart brengen hoe geld de belevingswereld beïnvloedt
Voortgezet Onderwijs Vmbo TL/Mavo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Havo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vwo Leerjaar 1, 2, 3, 4
Tentoonstelling op locatie Brutus
Tentoonstelling 04-11-2024 t/m 02-12-2024
90 minuten Tentoonstelling
het concept "geld" begrijpen begrijpen dat kaarten voorstellingen van de wereld zijn in kaart brengen hoe geld de beleving van het dagelijks leven beïnvloedt

Wat begrijpen we nou eigenlijk van geld? Briefjes, muntjes, getallen op een beeldscherm: allemaal waardeloos zonder de afspraken in de samenleving over wat geld moet voorstellen en over wat het moet doen. Geld heeft een belangrijke rol in onze samenleving en in onze levens, maar weinig mensen hebben invloed op de toekomst van het geld in onze samenleving. De discussies hierover worden veelal achter gesloten deuren gevoerd met dure taal. Op deze manier zijn deze weinig toegankelijk en moeilijk te begrijpen. In de tentoonstelling The Fear of Falling, met kunstwerken van cartograaf Carlijn Kingma, wordt het geldstelsel daarentegen inzichtelijk gemaakt voor mensen die hier niet speciaal voor naar school zijn gegaan.

Brutus daagt scholieren (VO) uit om met elkaar het gesprek over geld aan te gaan. Aan de hand van een spel “à la Monopoly” worden de regels van het geldstelsel uitgelegd en kunnen de scholieren de kaarten van Kingma gaan ontdekken. Door verkennende vragen en voorbeelden uit de tentoonstelling stappen leerlingen in de schoenen van een cartograaf en brengen zij zelf in beeld hoe geld hun belevingswereld beïnvloedt. Wat weet je van geld? Waar komt het vandaan? Is het geld eerlijk verdeeld? Wie bepaalt de waarde van geld? In hoeverre kun je met geld macht uitoefenen? Hoe zouden jullie het geldstelsel inrichten?

Carlijn Kingma maakt kaarten die helpen om de ingewikkelde wereld om ons heen te begrijpen. Deze kaarten maakt ze met pen en inkt door verbeeldingen van de wereld te maken op basis van uitgebreid onderzoek; ze zoomt in en uit. Hierbij werkt zij regelmatig samen met kunstenaars, schrijvers en denkers uit allerlei vakgebieden. Voor The Fear of Falling werkt zij samen met journalist Thomas Bollen, onderzoeker Martijn Jeroen van der Linden, en onderzoeker en spoken word kunstenaar Jackie Ashkin.