220610-fe0626-fredernst-1600px.jpg

Spraakzaam Rotterdam

Workshop Spoken Word
Voortgezet Onderwijs Praktijkonderwijs Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs ISK Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vmbo BBL/KBL Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vmbo TL/Mavo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Havo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vwo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs MBO Leerjaar 1, 2, 3, 4
Workshop op school - klaslokaal
Workshop 10-02-2025 t/m 15-04-2024
90 minuten Workshop
Kennis maken met de taal van poëzie en spoken word. Ervaren dat je met eigen woorden je op een bijzondere manier kunt uiten. Verhalen delen, naar elkaar luisteren zonder veroordeling maar met respect en waardering. De leerling introduceert en presenteert zichzelf.

Spraakzaam Rotterdam is een spoken word workshop met een eindpresentatie tijdens Poetry International Festival!

De workshop
Onder leiding van een ervaren coach gaan de leerlingen aan de slag met woorden, klanken en persoonlijke associaties. De coach leidt de workshop in door een eigen gedicht voor te dragen en te vertellen hoe hij/zij/hen zelf in aanraking is gekomen met poëzie. Na een warming-up en enkele schrijf-en concentratieoefeningen leren leerlingen handige trucs om in een schrijfmodus terecht te komen. Dit aan de hand van thema’s die dicht bij hen liggen zoals thuis, school, vriendschappen of emoties. De workshop is een les in associëren, schrijven en presenteren. Leerlingen ontdekken dat zij zelf de inspiratiebron zijn van hun eigen poëzie. Sterker nog: dat het eigenlijk heel makkelijk is om gedichten te schrijven! Aan het eind van de workshop voelt elke leerling zich gezien en gehoord én veilig genoeg om een zelfgeschreven gedicht voor te dragen. De coaches zijn bekende artiesten uit de Rotterdamse spoken word scene.

Introductiefilmpje
Wij raden u van harte aan om voorafgaand aan de workshop de docu-film ‘Spraakzaam Rotterdam’ met de klas te bekijken. Dit kan klassikaal, maar ook individueel online. In de film, die tien minuten duurt, komen enkele van de bekendste spoken word artiesten uit Rotterdam aan het woord. Ze vertellen over hun liefde voor de woordkunst en hun leven als spoken-artiest. Leerlingen ontdekken zo hoe leuk, mooi en ontroerend poëzie kan zijn. De coach zal tijdens de workshop refereren aan dit filmpje.

Eindpresentatie tijdens Poetry International Festival!
Uit elke klas worden op basis van hun voordracht maximaal twee leerlingen uitgenodigd om het gedicht, dat zij tijdens de workshop hebben geschreven, voor te dragen tijdens het driedaagse Poetry International Festival in juni. Tof natuurlijk als alle leerlingen hun klasgenoot komen aanmoedigen!

Masterclass
Natuurlijk helpen we de leerlingen om zich voor te bereiden op hun presentatie. We bieden de leerlingen die door de coaches gekozen zijn een gratis masterclass aan waarin ze leren hoe ze zichzelf het beste presenteren en hoe hun gedicht on stage het beste tot z’n recht komt.