IMG_6858-1116x837.jpeg

Voorstelling op school - speellokaal
Voorstelling 02-09-2024 t/m 30-06-2025
30 minuten Voorstelling
Leerlingen leren kennis en begrip te verwerven over het gebruik, de impact en de problematiek van plastic afval, en kunnen deze kennis toepassen op situaties in het dagelijks leven. Leerlingen leren over de wisselwerking tussen mens, natuur en milieu met betrekking tot plastic afval, en begrijpen hoe individuele keuzes en gedragingen kunnen bijdragen aan positieve en negatieve effecten op het milieu. Leerlingen leren over duurzaamheid en milieubewust gedrag, en ontwikkelen vaardigheden om bewuste keuzes te maken om plasticvervuiling tegen te gaan, zoals het verminderen van het gebruik van wegwerpverpakkingen en actieve deelname aan opruimacties. Leerlingen leren kritisch denken over maatschappelijke vraagstukken zoals plastic afval en duurzaamheid, en ontwikkelen vaardigheden om standpunten te vormen en te communiceren over deze onderwerpen.

TIC en Productiehuis Cruz presenteren:

De schone zwaan.

Een interactieve theatervoorstelling die draait om het opruimen van zwerfafval en het creëren van bewustzijn over milieubescherming.

Tijdens deze theatrale opruim-act grijpt een gemeentewerker grijpt met haar grijper het vuil van het plein. Zij loopt er wat eenzaam bij. Er is zoveel afval, er is zo weinig ondersteuning, Moedeloos wordt ze ervan.

Ineens ziet ze een tas staan met daarin een doek. Ze prikt er eens met haar prikker in. De doek herinnert haar aan een dans, de zwanendans. Langzaam transformeert deze doek in een schone zwaan. Een zwaan die hard haar best doet om haar toekomstige kleintjes een veilig en schoon nest te bieden. Maar lukt haar dat ook?

Gelukkig zijn er nog de toeschouwers, die actief kunnen ingrijpen in de leefomgeving van de zwaan. In deze mooie theatrale opruimact wordt er gewerkt aan bewustzijn op het gebied van zwerfafval en de rol die je daar zelf in kunt spelen.

Na het zien van de act gaan de toeschouwers samen met elkaar zwerfafval prikken.

Bondige informatie:

Wat: interactieve voorstelling/act

Duur: 30 – 45 minuten

Waar: buiten op pleinen, straten etc.

Waarover: opruimplezier in je eigen buurt of op en rond school

Wanneer: meest geschikt tijdens themaweken, groendagen, milieu, biologie.

Voor wie: Alle leeftijden

Toeschouwers worden uitgenodigd om deel te nemen en samen zwerfafval op te ruimen. Geschikt voor alle leeftijden, op pleinen, straten, scholen en evenementen.

Optioneel:

De leerlingen leren over het effect van afval op het leven van dieren.

Ze gaan actief aan de slag met het bedenken van oplossingen om (zwerf) afval tegen te gaan.

Geen lesmateriaal beschikbaar