sherine.jpg

Rotterdams DNA - VSO

Heb jij Rotterdams DNA? Wordt jij helemaal gelukkig van het zien van de Erasmusbrug? of de Hef? Wanneer mag je jezelf eigenlijk Rotterdammer noemen? Wie ben jij? Waar kom je vandaan?
Speciaal Onderwijs
Workshop op locatie stichting Punt 5
Workshop 06-11-2024 t/m 17-07-2025
90 minuten Workshop
Creativiteit Leren in een atelier - door helemaal zelf dingen te maken Trots zijn op jezelf en je werkstuk Kennis maken met een grafische techniek

Deze workshop is speciaal bedoeld voor het Voortgezet Speciaal Onderwijs, of praktijkscholen.

We nemen de leerlingen mee in de wereld van de grafische technieken ons atelier is een ware drukkerij De leerlingen gaan lekker aan de slag met deze prachtige ambachtelijke techniek. De leerlingen gaan hun etsplaatjes  zelf bewerken met vijlen etsnaalden en uiteindelijk maken ze een afdruk op papier met onze grote etspers.

Het thema is  Rotterdam, Rotterdamse gebouwen, de skyline, Rotterdamse iconen en standbeelden,  Rotterdamse stadsverhalen. Onderliggende thema's zijn : Wat maakt jou nu jou? identiteit? Wie ben jij en waar kom jij vandaan? . We dagen de leerlingen uit om na te denken over wanneer je je Rotterdammer kan noemen?  Waar kom je vandaan. Er is ruimte voor reflectie op familieverhalen.

De leerlingen krijgen vooraf een powerpoint met daarbij inspiratie materiaal over de stad Rotterdam en ook een technische instructie voor het maken van hun eigen ets. Ook laten we inspirerende voorbeelden zien van kunstenaars die veel etsen maken, zoals Piranesi, Rembrandt en Picasso.

De locatie van het atelier, direct aan de Schie met uitzicht op voorbijtrekkende schepen, zorgt voor voldoende inspiratie. De leerlingen maken ook hun eigen ontwerp en worden daarbij begeleid door de kunstenaars van PUNT 5.