ANIMATIE.jpg

Medialab a la carte

Gamedesign of animatie
Voortgezet Onderwijs Praktijkonderwijs Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs ISK Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vmbo BBL/KBL Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vmbo TL/Mavo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Havo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vwo Leerjaar 1, 2, 3, 4
Workshop op locatie Digital Playground
Workshop 04-11-2024 t/m 18-07-2025
180 minuten Workshop
Leerlingen werken aan de vijf kerndoelen van CKV Leerlingen ontwikkelen ICT-vaardigheden Leerlingen maken kennis met mediakunst Leerlingen werken aan storytelling en ontwerp

Gamedesign of animatie

Kies je workshop en kom naar ons medialab! Voor het Cultuurtraject 2024-2025 hebben we een aantal van onze mediaworkshops gebundeld onder de naam Medialab a la carte. Kies uit 2D Gamedesign (voor vmbo-tl en hoger) of 2D Animatie (voor praktijkonderwijs en vmbo basis/kader). Geef je keuze aan bij Opmerkingen in Planned Culture.

2D Gamedesign

Zelf een game maken is voor veel jongeren die games spelen iets waarvan zij alleen maar kunnen dromen! Wij laten in deze workshop zien dat iedereen het kan. In deze workshop maak je in tweetallen een platform game met programmeertaal Scratch.

De workshop begint met een introductie door de docent, waarin de essentie van game design wordt uitgelegd. De leerlingen worden vertrouwd gemaakt met de verschillende aspecten van het ontwikkelen van een computerspel aan de hand van praktische voorbeelden. Daarnaast krijgen ze een gedetailleerde uitleg over het gebruik van het educatieplatform Scratch en hoe ze hiermee de technische aspecten van een game kunnen realiseren.

Vervolgens gaan de leerlingen zelf aan de slag om hun eigen game te ontwerpen. Hierbij leren ze denken als echte ontwerpers en nemen ze de leiding over de vormgeving, personages en verhaallijn van hun spel. Het belang van storytelling wordt benadrukt, waarbij diverse elementen worden ingezet om een meeslepend verhaal te creëren.

2D Animatie

Ontdek de magie van stop motion animatie! Leer hoe je jouw eigen bewegende beelden kunt maken tijdens onze stop motion workshop. Tijdens deze creatieve workshop leer je op een laagdrempelige manier de basisprincipes van stop motion animatie, van het bedenken van een verhaallijn tot het creëren van personages/ onderwerpen en het maken van frames.

Je kan wat betreft de inhoud kiezen voor twee verschillende vormen: reclame of filmtrailer. Bij de eerste maak je een reclame voor een product of dienst. Een verhaaltje met een kop en een staart, en natuurlijk een pakkende slogan. Bij filmtrailer maak je een spannende aankondiging voor jouw (zelf bedachte) film die binnenkort in de bioscoop komt!

De workshop start met een korte uitleg over de geschiedenis van animatie, de techniek, en aansprekende voorbeelden in films. Daarna gaan de leerlingen in groepen werken aan een grote animatie tafel met een ingebouwd beeldscherm en camera waar de animaties mee worden opgenomen. Omdat het bedenken van het verhaal, het ontwerpen van de onderdelen en het animeren rond één grote tafel gebeurt zijn de leerlingen actief betrokken bij de workshop. Samenwerken is daarbij heel belangrijk.

Afhankelijk van het niveau van de leerlingen wordt de eindmontage van de film gedaan door de leerlingen zelf of door de workshopleider, waarbij de leerlingen ter plekke meekijken en inspraak hebben in de keuzes die worden gemaakt. Denk bij eindmontage aan titels, geluidseffecten en muziek.

In de stop motion workshop werken we met een eenvoudige techniek die snel resultaat oplevert, een geweldige manier om de verbeeldingskracht te stimuleren. Dat maakt dat deze workshop ook heel goed aansluit bij leerlingen van het praktijkonderwijs en VMBO.

Voorbeeld van een 2D animatie video gemaakt door leerlingen