Bob Spanish.jpg

Kunst & klemtonen: Rap jouw kunstwerk!

Welke gelijkenissen Hip Hop en beeldende kunst met elkaar hebben
Workshop op locatie Kunstuitleen Rotterdam
Workshop 06-11-2024 t/m 01-07-2025
75 minuten Workshop
1. Leren nadenken over maatschappelijke vraagstukken door te kijken naar kunst 2. Leren analyseren (vindingrijkheid) 3. Uiten van emoties door middel van taal (het schrijven van een rap) 4. Vrijheid te nemen om zijn/haar mening te geven

Kunst & Klemtonen: Rap jouw kunstwerk!

Beyoncé huurde Het Louvre af voor de videoclip ‘Apeshit’ , Rotterdamse rapper Sevn Alias noemde zijn tweede album ‘Picasso’ en Sef vertelt in het nummer ‘Renaissance Man’ over de inspiratie die hij haalt uit beeldende kunst.

Hip Hop is vandaag de dag niet meer weg te denken uit Rotterdam en de jeugd. Tijdens de workshop ‘Rap jouw kunstwerk!’ ervaren leerlingen welke gelijkenissen Hip Hop en beeldende kunst met elkaar hebben. We maken nader kennis met deze twee kunstdisciplines in de vorm van woord en beeld. In samenwerking met woordkunstenaar en rapper Bob Spaans (www.bobspanish.nl) gaan de leerlingen aan de slag met het schrijven van een rap bij een uitgekozen kunstwerk uit de collectie van Kunstuitleen Rotterdam.

Onder begeleiding van een kunstdocent krijgen de leerlingen een korte rondleiding in de exporuimte. Daarna mogen zij zelf in onze collectie rondsnuffelen en kunstwerken uitkiezen. In anderhalf uur kiezen de leerlingen gezamenlijk één kunstwerk uit dat hun (emotioneel) raakt. De kunstdocenten begeleiden de kinderen hierbij door middel van een kort filosofisch gesprek:

Waarom raakt dit jou? Op welke manier past het bij de klas?
Welke boodschap geeft het kunstwerk jou?

Vervolgens werken de leerlingen toe naar het schrijven van een eigen rap aan de hand van een spannende opdracht.

Voor de leerlingen en docenten is het thema Hip Hop in combinatie met beeldende kunst erg aansprekend en sluit aan op hun belevingswereld. Door het kijken naar kunst en het schrijven van een rap stimuleren wij de leerlingen naar elkaar te luisteren en beter te leren kijken.