220217-FE0704-FredErnst-30cm.jpg

Ik ben, dus ik zie

Fotografie en Identiteit
Volgeboekt
Doelgroep
Primair Onderwijs Groep 5-6, 6-7-8 (Montessori-Jenaplan)
Locatie
Rondleiding incl. workshop op locatie Nederlands Fotomuseum
Periode
Rondleiding incl. workshop 04-11-2024 t/m 23-06-2025
Duur
90 minuten Rondleiding incl. workshop
Leerdoelen
Het vergroten van 21e -eeuwse vaardigheden; zoals kritisch nadenken, sociale en culturele vaardigheden en creatief denken. De leerlingen maken kennis met fotografie en verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor de Nederlandse Fotografie als cultureel erfgoed (sluit aan bij kerndoel 56) De leerlingen leren kritisch te kijken en leren op eigen werk en dat van andere te reflecteren (sluit aan bij kerndoel 55) De leerlingen leren om doormiddel van fotografie hun gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en te communiceren (sluit aan bij kerndoel 54)
Contactpersoon bij KCR

Iedereen is uniek! De één houdt van de hele dag dansen en de ander wil graag rustig een boekje lezen. Waar sommige mensen graag buiten voetballen wil de ander juist graag binnen films kijken. Of je nou graag sommen oplost of liever creatief bezig bent, iedereen is verschillend en ziet de wereld anders. Wie ben jij en hoe kijk jij naar de wereld? 
 
Tijdens de workshop ‘Ik ben, dus ik zie’ onderzoeken leerlingen hun eigen identiteit en hoe deze identiteit bijdraagt aan hoe zij de wereld zien en beleven. Doormiddel van fotografie leren de leerlingen over hun eigen perspectief en dat van hun klasgenoten. Met foto’s uit de tentoonstellingen van het Nederlands Fotomuseum zullen de leerlingen onder begeleiding van de museumdocent de beelden bespreken over het onderwerp identiteit en imago. Vervolgens gaan de leerlingen zelf als fotograaf aan de slag gaan. Ze zullen een zelfportret maken waar ze zelf niet op mogen staan! De leerlingen mogen van alles op de foto zetten wat voor hen belangrijk is en iets over hun identiteit verteld. Hierbij worden ze begeleid door de museumdocent en leren ze vaardigheden over fotografie, zoals perspectief, licht en compositie.  

 

De leerlingen leren dus hun eigen identiteit uitbeelden door middel van beeld. Tot slot zullen ze deze beelden aan elkaar presenteren. Klopt het beeld dat jij hebt van je klasgenoot met hoe die zichzelf ziet? Kom het ontdekken! En wie weet zal jij na deze workshop de wereld anders zien.  

 

(Inbegrepen bij deze les: een lesplan voor een voorbereidende les in de klas onder leiding van eigen docent)  

Terug naar overzicht

Welkom op onze website!

KCR maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.