object vertelt workshop.jpg

Het object vertelt

Verhalen, verzamelen, ontdekken, onderzoeken, verwoorden, verbeelden
Rondleiding incl. workshop op locatie Depot Boijmans Van Beuningen
Rondleiding incl. workshop 04-11-2024 t/m 30-06-2025
90 minuten Rondleiding incl. workshop
De leerlingen leren wat een depot is en verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed (aansluitend op kerndoel 56) De leerlingen leren goed te kijken naar (detaillering van) kunstobjecten en verwoorden gedachtes, gevoelens en vragen De leerlingen leren beelden te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren (aansluitend op kerndoel 54) De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren (aansluitend op kerndoel 55)

Tijdens een bezoek aan Depot Boijmans Van Beuningen kijk je je ogen uit. In dit gebouw worden 152.000 kunstobjecten bewaard. Waarom bewaren we al deze voorwerpen? Wat valt er over te ontdekken? Welke verhalen vertellen ze ons?

In de vitrines in het atrium kun je verschillende kunstwerken vanuit allerlei standpunten bekijken. De leerlingen bekijken een aantal objecten van verschillende kanten en ontdekken meer over de verhalen en ideeën van zowel de makers en de depotmedewerkers als henzelf. Geïnspireerd door de beschrijving van een kunstwerk verbeelden leerlingen met verschillende materialen hun eigen versie ervan.