kabra uitsnede px.jpg

Het koloniale object spreekt

Koloniaal verleden, perspectieven, beeldvorming, bewustwording, context
Volgeboekt
Doelgroep
Voortgezet Onderwijs Vmbo BBL/KBL Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vmbo TL/Mavo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Havo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vwo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs MBO Leerjaar 1, 2, 3, 4
Locatie
Rondleiding incl. workshop op locatie Depot Boijmans Van Beuningen
Periode
Rondleiding incl. workshop 17-09-2024 t/m 30-06-2025
Duur
90 minuten Rondleiding incl. workshop
Leerdoelen
De leerlingen leren over het koloniale- en slavernij verleden en over de gedeelde geschiedenis van Nederland De leerlingen leren dat er vanuit verschillende perspectieven naar objecten gekeken kan worden. De leerlingen denken na en discussiëren over eigen identiteit en positie en leren hoe je het verleden een plaats kunt geven, waarbij iedereen zich gehoord en gezien voelt. De leerlingen leren beeld en woord te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren
Contactpersoon bij KCR

Het museum bewaart objecten en kunstwerken, waarvan een deel een link heeft met het koloniale verleden. Hoe gaan we daarmee om? Hoe kijken leerlingen naar dit verleden? Welke (verborgen gebleven) verhalen zijn er te ontdekken?
De leerlingen bekijken, bespreken en onderzoeken onder begeleiding van een kunstdocent koloniale objecten en verhalen uit verschillende periodes. Met collage en in woord en beeld creĆ«ren leerlingen het gelaagde verhaal dat volgens hen verteld zou moeten worden. 

Terug naar overzicht

Welkom op onze website!

KCR maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.