het depot ontdekt met workshop.jpg

Het depot ontdekt

Verhalen, verzamelen, ontdekken, onderzoeken
Primair Onderwijs Groep 3-4
Rondleiding incl. workshop op locatie Depot Boijmans Van Beuningen
Rondleiding incl. workshop 04-11-2024 t/m 30-06-2025
90 minuten Rondleiding incl. workshop
De leerlingen leren wat een depot is en verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed (aansluitend op kerndoel 56). De leerlingen leren goed te kijken naar (detaillering van) kunstobjecten en verwoorden gedachtes, gevoelens en vragen. De leerlingen leren beelden te gebruiken om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren (aansluitend op kerndoel 54). De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren (aansluitend op kerndoel 55).

Ben je al wel eens in het spiegelende depotgebouw geweest? Er worden wel 152.000 kunstobjecten bewaard. Waarom verzamelen we deze voorwerpen? En hoe verzorgen we ze? De leerlingen bekijken verschillende kunstwerken van de voor- en achterkant en ontdekken verschillende verhalen en ideeën van zowel de depotmedewerkers, de makers als henzelf. Tijdens hun rondtocht door het depotgebouw verzamelen ze indrukken die ze in een eigen gemaakt depot verbeelden en bewaren.