14. NL-RtSA_4210_185 voor 9 grid.jpg

De schatkamer van Rotterdam

Kennismaking met het stadsarchief en haar schatten
Primair Onderwijs Groep 5-6, 6-7-8 (Montessori-Jenaplan)
Rondleiding incl. workshop op locatie Stadsarchief Rotterdam
Rondleiding incl. workshop 05-11-2024 t/m 12-06-2025
75 minuten Rondleiding incl. workshop
De leerling maakt kennis met het stadsarchief De leerling reflecteert vanuit het heden op het verleden De leerling leert hoe informatie over bepaalde gebeurtenissen in de geschiedenis wordt bewaard

Wat voor spullen worden er bewaard in het archief? De leerlingen komen een kijkje nemen in de schatkamer van het stadsarchief. De plek waar geschiedenis bewaard wordt. Op wat voor papier schreven ze vroeger? Wist je dat foto’s vroeger op glas werden gedrukt? De kinderen krijgen een kookboek te zien dat meer dan 100 jaar oud is. Zouden de recepten nog hetzelfde zijn als wat we nu eten? Maar we kijken ook naar hele moderne kookboeken. Welke recepten staan hier in? Wie zijn de mensen die deze recepten naar Rotterdam hebben gebracht?

Daarnaast gaan de leerlingen nog creatief aan de slag met archiefmateriaal.