ai orginaliteit.jpg

AI: Hoe origineel ben jij?

Originaliteit & creativiteit in het tijdperk van generatieve AI
Voortgezet Onderwijs ISK Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vmbo BBL/KBL Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vmbo TL/Mavo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Havo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vwo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs MBO Leerjaar 1, 2, 3, 4
Workshop op locatie SKVR
Workshop 11-11-2024 t/m 25-04-2025
120 minuten Workshop
Leerlingen denken na over het begrip originaliteit in de kunst en vormgeving Leerlingen leren om (kritisch) na te denken over de rol van technologie, met name AI-tools, in het creatieve proces Leerlingen gaan zelf aan de slag met een AI-tool om een (eigen) kunstwerk te maken

Wat is origineel als je een afbeelding genereert op een computer? Wat betekent het om iets unieks en bijzonders te maken? Sinds de eerste mens hebben kunstenaars van elkaar geleerd, gekopieerd, gesampled en nagebootst om de beste te worden in hun vak.

In deze workshop onderzoeken we ons eigen idee van originaliteit en hoe dat wordt gezien in de wereld van kunst en vormgeving. En ervaar dat - door zelf met Ai tools aan de slag te gaan - wat jij samen met de computer maakt, is gebaseerd op werk van duizenden mensen voor jou.

Een workshop over (intellectueel) eigendom, referenties en plagiaat vanuit de invalshoek van Generatieve AI en de creatieve industrie.

Wanneer is het kunst werk echt van jou, welke rol speelt ai in jouw creatief proces.

Kortom: hoe origineel ben jij!