liggend_campagnebeeld-schijn_maas-theater-en-dans_foto-hilde-harshagen.jpg

Schijn

Hiphop danstheater over de koloniale geschiedenis van Nederland
Voortgezet Onderwijs Praktijkonderwijs Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs ISK Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vmbo BBL/KBL Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vmbo TL/Mavo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Havo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vwo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs MBO Leerjaar 1, 2, 3, 4
Voorstelling incl. workshop op school - klaslokaal
Voorstelling incl. workshop 25-10-2023 t/m 22-12-2023
75 tot 90 minuten Voorstelling incl. workshop
- Leerlingen een podiumkunstervaring bieden. - Leerlingen zichzelf laten verhouden tot het thema van de voorstelling. - Leerlingen met een open blik naar de wereld laten kijken en naar zichzelf.

Er is veel gebeurd. Veel om te bevatten.

Maar geen paniek. Het geeft je handvatten.

Ons verleden laat je blijken dat je nog niet alles wist.

Schijn er licht op, anders heb je er geen zicht op.

Vibe met jezelf, met elkaar en het verleden. Want dat maakt het heden.

En zo kunnen we streven naar hoe we verder willen leven.

Weet jij wie je voorouders zijn? Herdenk jij of vier jij je verleden? Of stop je het liever weg? Met hiphop danstheater laat Maas theater en dans jou je licht schijnen op het koloniale verleden van Nederland. In 2023 is het 160 jaar geleden dat Nederland de slavernij wettelijk afschafte in Suriname en Caribisch Nederland. Tien jaar later stopten ook de verplichte arbeidsjaren. Wat weten we hier eigenlijk over? En hoe gaan we er nu mee om? Rappend en bouncend op de beat stuiteren Jasmin en Meis door de klas. Dit is geen geschiedenisles over vroeger. Dit gaat over nu, over jou, en over hoe onze levens nog steeds worden gevormd door ons verleden. Bloedserieuze onderwerpen gaan we niet uit de weg, maar samen lachen ook niet.