pinocchio-effect-keyvisual-landscape.jpg

Pinocchio Effect

Scapino Ballet Rotterdam & Maas Theater en Dans
Voortgezet Onderwijs Praktijkonderwijs Leerjaar 1, 2 Voortgezet Onderwijs ISK Leerjaar 1, 2 Voortgezet Onderwijs Vmbo BBL/KBL Leerjaar 1, 2 Voortgezet Onderwijs Vmbo TL/Mavo Leerjaar 1, 2 Voortgezet Onderwijs Havo Leerjaar 1, 2 Voortgezet Onderwijs Vwo Leerjaar 1, 2
Voorstelling op locatie
Voorstelling 12-12-2023 t/m 12-12-2023
75 minuten Voorstelling
- Leerlingen een podiumkunstervaring bieden. - Leerlingen zichzelf laten verhouden tot het thema van de voorstelling. - Leerlingen met een open blik naar de wereld laten kijken en naar zichzelf.

Pinocchio Effect is een spannende samenwerking tussen theatermaker Cecilia Moisio, Maas theater en dans & Scapino Ballet Rotterdam. Samen maken zij een familievoorstelling vol humor en ernst over liegen en leugens. Oftewel, de aller, allerslechtste voorstelling in de hele wereld…

Waarom liegen we eigenlijk en waarover? Zowel ouders als kinderen liegen tegen elkaar, maar dikwijls liegen we ook tegen onszelf. Vaak zijn dat leugentjes om bestwil, maar soms ook bedrieglijke leugens. En terwijl de een makkelijk liegt, blijft de ander met een schuldgevoel zitten. Ook online doen we ons vaak anders voor dan we zijn. Waar komt die drang om te liegen toch vandaan?

Met dans die niet kan liegen, theater en nietsverhullende performances is Pinocchio Effect een voorstelling over serieuze onderwerpen, benaderd op een humoristische manier. De dansers van Scapino en Cecilia Moisio vormen op toneel een dynamisch gezelschap dat samenwoont in een huis met meerdere kamers en etages. Terwijl het huis langzaam ronddraait, komen er steeds meer leugens en waarheden aan het licht.

Pinocchio Effect = Als we liegen zwelt het weefsel in onze neus waardoor die gaat jeuken. Vaak kan je mensen betrappen als ze na een leugen even snel hun neus aanraken.