vo-2.jpg

Ik & de Ander

Aan de hand van foto's uit de Eregalerij kritisch kijken naar een afbeelding, jezelf en de ander
Voortgezet Onderwijs Vmbo BBL/KBL Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vmbo TL/Mavo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Havo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vwo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs MBO Leerjaar 1, 2, 3, 4
Rondleiding incl. workshop op locatie Nederlands Fotomuseum
Rondleiding incl. workshop 23-10-2023 t/m 28-06-2024
90 minuten Rondleiding incl. workshop
- Op verschillende manieren zich leren verplaatsen in zichzelf en een ander. - Kritisch en empathisch vermogen versterken door leren kijken vanuit meerdere perspectieven. - De blik naar de wereld vergroten en zich openstellen voor personen en situaties buiten zichzelf met als doel je plek in de wereld te begrijpen en te benoemen.

Ik & de Ander is een interactieve workshop waarin leerlingen aan de hand van foto’s uit de Eregalerij van de Nederlandse fotografie kennismaken met verschillende perspectieven van kijken.
Tijdens deze workshop komen zij in verschillende ‘schoenen’ te staan; in die

• van zichzelf
  • van de fotograaf en
  • van het onderwerp

​Aan de hand van kijk- en doe-opdrachten worden de leerlingen uitgedaagd om kritisch te kijken naar een afbeelding, zichzelf en de ander. Zo wordt hun alledaagse sociale realiteit gekoppeld aan de realiteit in de foto’s en wordt hun kritisch vermogen versterkt.

In de Eregalerij vertellen 99 foto's samen het verhaal van de ontwikkeling van de fotografie in Nederland vanaf 1842. Het toont de hoogtepunten, de vernieuwingen en de enorme stappen die fotografen maakten. Iedere foto die onderdeel uitmaakt van de Eregalerij is van iconische waarde door zijn maatschappelijke en artistieke betekenis.

Het Nederlands Fotomuseum presenteert de Eregalerij om iedereen te inspireren met beelden uit de boeiende ontwikkeling van 180 jaar fotografie. Beelden die je met andere ogen naar de wereld laten kijken met prachtige visuele verhalen die ertoe doen.

De verhalen in de tentoonstelling worden gekoppeld aan de belevingswereld van de leerlingen, waardoor zij zich kunnen inleven in de leefwereld van de personen en situaties in de foto’s.