help-de-schatkist-is-leeg-1.jpg

Help, de schatkist is leeg!

Erfgoed, Financiële educatie
Rondleiding incl. workshop op locatie Educatielokaal
Rondleiding incl. workshop 23-10-2023 t/m 31-07-2024
90 uten minuten Rondleiding incl. workshop
- De leerling krijgt meer inzicht van de Nederlandse samenleving en haar welvaart. - De leerling wordt uitgedaagd het belastinggeld van Nederland te verdelen en de keuzes toe te lichten. - De leerling maakt kennis met belangrijke begrippen zoals belastingen, sociale uitgaven en de Miljoenennota. - De leerling ontdekt meer van Nederlands (fiscaal) erfgoed.

Fietspaden, het voetbalveldje om de hoek, een school waar je elke dag naartoe gaat: allemaal dingen die we heel normaal vinden. Maar wie betaalt dit eigenlijk? Dat geld komt niet zomaar uit de lucht vallen… Dat is precies wat leerlingen gaan ontdekken én ervaren!

In Nederland hebben we een afspraak met elkaar. Iedereen stopt elk jaar een deel van zijn of haar geld in een grote schatkist, waarmee we belangrijke zaken kunnen betalen. Oftewel, het betalen van belastingen. Maar wie beslist waar het belastinggeld aan wordt uitgegeven? Tijdens deze museumles zijn het de leerlingen die in de schoenen van de minister mogen staan. Met een speurtocht door het museum innen zij de belastingen en maken de leerlingen samen met onze museumdocent een eigen verdeling van het belastinggeld.

Meer weten? Bekijk dan het filmpje samen met de klas Help, de schatkist is leeg! Of breng een bezoek aan het Belasting & Douane Museum om kennis te maken met de Nederlandse schatkist.