kcr4.jpg

Rondleiding incl. workshop op locatie Kunstuitleen Rotterdam
Rondleiding incl. workshop 23-10-2023 t/m 26-06-2024
75 minuten Rondleiding incl. workshop
- Leren nadenken over maatschappelijke vraagstukken door te kijken naar beeldende kunst. - Leren analyseren (vindingrijkheid). - Eigen ideeën durven uit te spreken. - Vrijheid te nemen om zijn/haar mening te geven.

Niveau regulier onderwijs: groep 3-8 &VSO

Onder begeleiding van twee kunstdocenten gaan de kinderen rondsnuffelen in de speciaal geselecteerde collectie met thema’s die te maken hebben met hedendaagse maatschappelijke vraagstukken aan de hand van échte Rotterdamse kunstwerken. Thema’s als klasse, gender, beperkingen, cultuur en levensbeschouwing komen aan bod.

Samen stellen we een tentoonstelling samen waaruit één of meer van deze onderwerpen worden behandeld en besproken. De leerlingen bedenken samen een titel voor hun tentoonstelling. De leerlingen kiezen samen een kunstwerk uit dat het meest prikkelt en (spannende) vragen oproept. Samen bespreken we de beweegredenen vanuit de leerling.

Carla Lensen 'Connected' (2020)

Tijdens de activiteit mogen de kinderen een tentoonstelling samenstellen met échte kunst. Onder begeleiding van een kunstdocent krijgen de kinderen een korte rondleiding in de exporuimte. Daarna mogen ze zelf in onze collectie rondsnuffelen en kunstwerken selecteren om hun eigen tentoonstelling samen te stellen. Tijdens het samenstellen van een tentoonstelling maken de leerlingen interessante keuzes en is de motivatie om een kunstwerk uit te kiezen heel verrassend. De kunstdocenten begeleiden de kinderen hierbij door middel van een filosofisch gesprek. Als alle kunstwerken per groep gekozen zijn, kiezen de kinderen een kunstwerk uit dat het 'beste' bij hun past.

Dit kunstwerk mag gratis een maand in de school hangen (mits er een lidmaatschap op Kunstuitleen Rotterdam wordt afgenomen door school).

Geen lesmateriaal beschikbaar