de-valclub-banner.jpg

De Valclub SO & VSO

Een workshop over vallen, falen en loslaten
Speciaal Onderwijs
Workshop op school - klaslokaal
Workshop 23-10-2023 t/m 16-02-2024
90 minuten Workshop
- Leerlingen worden bekend gemaakt met het creatief proces van kunstenaars. - Leren dat nieuwe dingen uitproberen eng kan zijn maar tot nieuwe ideeën kan leiden. - Leren vallen, falen en loslaten in een veilige leeromgeving. - Leren je eigen sterktes en zwaktes te ontdekken en onderzoeken en deze op een positieve manier in te zetten om een kunstwerk te maken.

Niveau regulier onderwijs: groep 5-8 & VSO

Kunstenaar Emmelie Mijs of Manne Heijman neemt de leerlingen in deze workshop mee in de zoektocht naar wat vallen is. Vallen hoort bij een belangrijk leerproces in het leven namelijk, het leren lopen. Ook de kunstenaar moet ervoor open staan om af en toe eens flink onderuit te gaan. Volgens de Valclub heeft vallen een belangrijke educatieve en artistieke waarde.

Tijdens deze workshops is er ruimte om te spelen, te onderzoeken, te falen en te experimenteren. De Valclub is een plek waar misschien niet alles even strak georganiseerd is, of alles loopt zoals gepland maar een plek waar nieuwe ideeën en ervaringen mogen ontstaan. Via veilige en speelse experimenten ontdekken de leerlingen wat vallen, falen en loslaten betekent. Wat is de waarde ervan en hoe kan je dit verwelkomen en toepassen in het leven?

Na een korte introductie starten we de workshop door uit ons hoofd en in ons lichaam te gaan. Daarna gaan we iets beeldends maken wat vervolgens in de vorm van een performance weer zal sneuvelen. Als laatste stap gaan we het gesneuvelde weer nieuwe waarde toekennen.

Op deze manier verkennen we samen met de leerlingen de thema's vallen, falen en loslaten op een interdisciplinaire, speelse en veilige manier.