archiklas_ccc_banner.png

Chair Circulair Challenge

Hoe kun je van restmateriaal een stoel ontwerpen?
Voortgezet Onderwijs Praktijkonderwijs Leerjaar 1, 2 Voortgezet Onderwijs ISK Leerjaar 1, 2 Voortgezet Onderwijs Vmbo BBL/KBL Leerjaar 1, 2 Voortgezet Onderwijs Vmbo TL/Mavo Leerjaar 1, 2 Voortgezet Onderwijs Havo Leerjaar 1, 2 Voortgezet Onderwijs Vwo Leerjaar 1, 2 Voortgezet Onderwijs MBO Leerjaar 1, 2
Workshop op school - klaslokaal
Workshop 11-01-2024 t/m 28-03-2024
150 minuten Workshop
- Leren over circulariteit, de R-ladder en het verlengen van de levenscyclus van een product - Leren over design thinking - Leren deel te nemen aan overleg, planning, discussie in een groep

In de workshop Chair Circulair Challenge ontwerpen leerlingen een duurzame stoel van hergebruikte materialen. Ze leren over de herkomst van materialen en wat er gebeurt na gebruik. Ze leren hoe de levensloop van deze materialen verlengd kan worden en gebruiken creativiteit en ontwerp om met deze restmaterialen een eigen stoelontwerp te maken.

Alle grote architecten hebben wel een eigen stoel ontworpen. De Eames en de Rietvelt stoelen zijn erg bekend. Een stoel is een ultieme ontwerpopdracht als het gaat om maat, verhouding en vormgeving. En een stoel is van alle tijden. Toch veranderen stoelen door de jaren heen. Soms in stijl en soms in materiaal. Waar komen materialen voor meubels vandaan? Welke alternatieven zijn er en hoe kun je een stoel ontwerpen die is gemaakt van afval? Dat is de vraag waar de leerlingen mee aan de slag gaan.

In een Archiklasworkshop staat het creatieve proces en de ruimtelijke omgeving van leerlingen centraal. Leerlingen leren stappen te ondernemen om samen van een uitdaging naar een oplossing te komen. In de workshop Chair Circulair Challenge is de toepassing het verwerken van afvalmaterialen in een stoelontwerp. Tijdens de workshop zullen de leerlingen de afvalstromen van hun eigen schoolgebouw onderzoeken en vervolgens zelf aan de slag gaan met een concrete oplossing. Deze workshop laat leerlingen zien hoe ontwerp en creativiteit kunnen worden ingezet voor grote en soms technische maatschappelijke vraagstukken.