brand_brand.jpg

Brand van Rotterdam - oorlog en vrede

Oorlog en vrede, WOII, beeldende kunst en moderne architectuur
Rondleiding incl. workshop op locatie Chabot Museum Rotterdam
Rondleiding incl. workshop 24-10-2023 t/m 28-06-2024
90 minuten Rondleiding incl. workshop
- Leren te experimenteren, creëren en imiteren. - Leren onderzoeken en bevragen. - Uitdrukking leren geven aan ervaringen, gevoelens en ideeën. - Vanuit verschillende perspectieven naar kunst, architectuur en het verleden leren kijken.

De oorlog maakte op Henk Chabot zo'n indruk dat hij in de periode 40-45 veel schilderijen heeft gemaakt van onderduikers, gevangenen en mensen op de vlucht. Vandaag de dag zijn deze schilderijen nog steeds de basis van het Chabot Museum met als zijn bekendste werk ‘Brand van Rotterdam’.

Daarnaast is het museum gevestigd in een moderne monumentale villa uit 1938. De oorlogsdreiging was in die tijd niet ver weg en dat zie je terug in het gebouw. We beleven de verhalen van de villa tijdens het bombardement en zoeken samen naar de met vooruitziende blik gebouwde schuilkelder

Afhankelijk van de tentoonstelling (en geëxposeerde werken) ten tijde van het bezoek ontdekken we samen met de leerlingen sporen van de oorlog in de kunst en architectuur. De leerlingen verblijven het gehele bezoek tussen de kunst en worden met een afwisselend programma van kijken en doen uitgedaagd tot reflectie en nieuwe ideeën.