allewoordenzijnverzonnen.jpg

Alle woorden zijn verzonnen

Filosofische taalles over het verzinnen van woorden
Primair Onderwijs Groep 3-4
Workshop op school - klaslokaal
Workshop 23-10-2023 t/m 28-06-2024
60 minuten Workshop

Waar komt taal vandaan? Waarom heet een fiets een fiets en zijn er misschien ook dingen die nog geen woord hebben? Met deze en andere vragen voeren we een filosofisch gesprek over taal. We bespreken letters, woorden, zinnen en verhalen. Taal verandert door de tijd heen, en hoe kunnen wij die taal dan nog leuker, beter en handiger maken? Door zelf woorden te verzinnen!

In deze les bedenken de leerlingen zelf nieuwe woorden en geven die hun eigen gekozen betekenis. Ze oefenen met het zeggen van die nieuwe woorden en gaan meebewegen met de klanken. Alle woorden samen vormen het klassenwoordenboek. Zo kun je later nog eens opzoeken wat ‘floebiewoebie’ ook alweer was, en alle nieuwe woorden blijven gebruiken. Wie weet gebruiken wij ze volgend jaar allemaal wel!

Woordenverzamelaars zijn kunstvakdocenten Wiepkje Spoelstra en Christina Schutte. Na alle woorden in het woordenboek te hebben gelezen besloten ze dat taal nooit helemaal af kan zijn. Samen met de leerlingen gaan ze op zoek naar prachtige, rare, lieve en bijzondere woorden.

Deze activiteit vindt plaats in het klaslokaal

Deze workshop is ontwikkeld door filosoof en kunstjuf Djuna Couvee.