veilige-haven.png

Veilige Haven

Erfgoed, Douane
Voortgezet Onderwijs Praktijkonderwijs Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs ISK Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vmbo BBL/KBL Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vmbo TL/Mavo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Havo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vwo Leerjaar 1, 2, 3, 4
Rondleiding incl. workshop op locatie Belasting & Douane Museum
Rondleiding incl. workshop 31-10-2022 t/m 31-08-2023
90 minuten Rondleiding incl. workshop
- Het museum biedt de klas een omgeving gericht op het behoud van erfgoed en geeft leerlingen een beeld welke objecten door het museum bewaard worden om het verhaal en de geschiedenis van fiscaal Nederland te vertellen. - Na de les weet de leerling meer over het beroep en de werkwijze van de Douane gericht op o.a. natuurbescherming en merkvervalsing. -Leerlingen worden uitgedaagd om met de museumdocent/douanier in gesprek waarom bepaalde producten wel mogen en niet mogen worden ingevoerd.

Tijdens Veilige Haven leren de leerlingen alles over de Douane in Nederland en de taken op het gebied van veiligheid, gezondheid, economie en milieu. De luchthaven Schiphol en de Rotterdamse haven staan centraal in deze les. Maar ook de geschiedenis van de grenscontrole komt aan bod.

In het museum stellen wij diverse douanevondsten tentoon, afkomstig uit koffers, cargovrachten en containers. Onze museumdocenten vertellen de leerlingen de verhalen achter deze vondsten. Daarnaast besteden we ook aandacht aan de fiscale taken van de Douane die vaak minder zichtbaar zijn voor de burger. Aan de hand van een rondleiding door het museum en een theoriegedeelte in de educatieruimte met echte douanevondsten, verhalen en beelden van douanewerk krijgen de leerlingen een uniek kijkje in de wereld van de Douane.

Op bepaalde vrijdagen is er een douanier in het museum aanwezig die een deel van de museumles op zich neemt. Vanwege de werkzaamheden van onze collega kunnen wij dit niet vooraf met u inplannen.