rap-jouw-kunstwerk.png

Rap jouw kunstwerk!

Hip Hop is vandaag de dag niet meer weg te denken uit Rotterdam en de jeugd. Tijdens de workshop ‘Rap jouw kunstwerk!’ ervaren leerlingen welke gelijkenissen Hip Hop en beeldende kunst met elkaar hebben. In samenwerking met woordkunstenaar en rapper Bob Spaans (www.bobspanish.nl) gaan de leerlingen aan de slag met het schrijven van een rap bij een uitgekozen kunstwerk uit de collectie van Kunstuitleen Rotterdam.
Volgeboekt
Doelgroep
Primair Onderwijs Leerjaar 6-7-8 (Montessori-Jenaplan), 7-8
Locatie
Rondleiding incl. workshop op locatie Kunstuitleen Rotterdam
Periode
Rondleiding incl. workshop 31-10-2022 t/m 30-06-2023
Duur
90 minuten Rondleiding incl. workshop
Leerdoelen
Leren nadenken over maatschappelijke vraagstukken door te kijken naar beeldende kunst Leren analyseren (vindingrijkheid) Uiten van emoties door middel van taal (het schrijven van een rap) Vrijheid te nemen om zijn/haar mening te geven
Contactpersoon bij KCR

In 2018 huurde Beyoncé Het Louvre af voor de videoclip ‘Apeshit’ , Rotterdamse rapper Sevn Alias noemde zijn tweede album ‘Picasso’ en Sef vertelt in het nummer ‘Renaissance Man’ over de inspiratie die hij haalt uit beeldende kunst.

Hip Hop is vandaag de dag niet meer weg te denken uit Rotterdam en de jeugd. Tijdens de workshop ‘Rap jouw kunstwerk!’ ervaren leerlingen welke gelijkenissen Hip Hop en beeldende kunst met elkaar hebben. We maken nader kennis met deze twee kunstdisciplines in de vorm van woord en beeld. In samenwerking met woordkunstenaar en rapper Bob Spaans (www.bobspanish.nl) gaan de leerlingen aan de slag met het schrijven van een rap bij een uitgekozen kunstwerk uit de collectie van Kunstuitleen Rotterdam.

Onder begeleiding van twee kunstdocenten krijgen de leerlingen een korte rondleiding in de exporuimte. Daarna mogen zij zelf in onze collectie rondsnuffelen en kunstwerken selecteren. In anderhalf uur kiezen de leerlingen gezamenlijk één kunstwerk uit dat hun (emotioneel) raakt. De kunstdocenten begeleiden de kinderen hierbij door middel van een kort filosofisch gesprek:

Waarom raakt dit jou? Op welke manier past het bij de klas?

Welke boodschap geeft het kunstwerk jou?

Vervolgens werken de leerlingen toe naar het schrijven van een eigen rap aan de hand van een spannende opdracht.

Voor de leerlingen en docenten is het thema Hip Hop in combinatie met beeldende kunst erg aansprekend en sluit aan op hun belevingswereld. Door het kijken naar kunst en het schrijven van een rap stimuleren wij de leerlingen naar elkaar te luisteren en beter te leren kijken.

Terug naar overzicht

Welkom op onze website!

KCR maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.