louderthanabomb.png

Spraakzaam Rotterdam

Actieve workshop spoken word met Rotterdamse dichters
Voortgezet Onderwijs Praktijkonderwijs Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs ISK Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vmbo BBL/KBL Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vmbo TL/Mavo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Havo Leerjaar 1, 2, 3, 4 Voortgezet Onderwijs Vwo Leerjaar 1, 2, 3, 4
Workshop op school - klaslokaal
Workshop 07-11-2022 t/m 14-04-2023
+/-90 uten of twee lesuren minuten Workshop
- Kennis maken met de taal van poëzie en spoken word. - Ervaren dat je met eigen woorden je op een bijzondere manier kunt uiten. - Verhalen delen, naar elkaar luisteren zonder veroordeling maar met respect en waardering. - De leerling introduceert en presenteert zichzelf.

Via de docu-film 'Spraakzaam Rotterdam' ontdekken scholieren hoe leuk, mooi en ontroerend poëzie kan zijn. In de ongeveer 10 minuten durende film komen diverse spoken word artiesten uit Rotterdam aan het woord omtrent de oorsprong van de liefde voor de woordkunst en hun leven als spoken word artiest. De vertoning van deze documentaire vindt plaats in de klas of online. Wij sturen het materiaal inclusief les suggesties / kijktips via We transfer of USB-stick één week voor aanvang van de (fysieke) workshop naar de scholen.

Na de filmvertoning volgt binnen een week de klassikale workshop spoken word. Onder leiding van jonge Rotterdamse spoken word-dichters gaan de leerlingen, met de filmbeelden nog vers in het geheugen, zelf aan de slag. Eerst lezen de workshopleiders samen met de leerlingen gedichten en vertellen hoe ze zelf in aanraking kwamen met poëzie. Daarna gaan de leerlingen met coaching van de dichter aan de slag. Na een warming-up en enkele poëzie- en concentratieoefeningen leren ze hoe het beste te brainstormen en in een schrijfmodus te komen. Het wordt een les in kijken, bespreken, onderzoeken, schrijven en delen. En dan ontdekken ze dat het is niet zo moeilijk is en ook leuker dan verwacht. Iedereen gaat schrijven op zijn eigen manier. Over thema's die ze interesseren; de dagelijkse gebeurtenissen thuis, op school, in de vriendschappen of emoties die ze willen delen. Aan het eind van de workshop is er een kleine presentatie in de intieme sfeer van de klas.

Tijdens de poëzieweek of tijdens het Poetry International Festival, afhankelijk van wanneer de workshops gevolgd worden, kunnen enkele leerlingen hun tekst presenteren bij de eindpresentatie van Spraakzaam Rotterdam.