gift-to-the-future.jpg

2022-2023 GIFt to the future

Ontdekken en hergebruiken van digitaal erfgoed
Voortgezet Onderwijs Praktijkonderwijs Leerjaar 1, 2, 3 Voortgezet Onderwijs ISK Leerjaar 1, 2, 3 Voortgezet Onderwijs Vmbo BBL/KBL Leerjaar 1, 2, 3 Voortgezet Onderwijs Vmbo TL/Mavo Leerjaar 1, 2, 3 Voortgezet Onderwijs Havo Leerjaar 1, 2, 3 Voortgezet Onderwijs Vwo Leerjaar 1, 2, 3
Workshop op school - klaslokaal
Workshop 09-01-2023 t/m 31-03-2023
120 minuten Workshop
leren kritisch te kijken en probleemoplossend werken leren digitaal archiefmateriaal om te zetten in een hedendaags werk Leren samenwerken, fysiek en digitaal Leren over digitaal erfgoed

Ga aan de slag met digitaal erfgoed en mix het tot een nieuw hedendaagse verhaal door het maken van GIFS en controllers. In het onderwijsprogramma wordt de geschiedenis van technologie en het internet verteld. Waarom heeft iemand dit ooit bedacht en waar staan we nu?

De leerlingen bewerken digitale erfgoed materialen uit het Rotterdams stadsarchief en maken hier GIFS van. Op deze manier maken ze kennis met erfgoed dat van origine digitaal is, materiaal dat verhalen uit het verleden vertelt. Denk hierbij aan foto’s, film en digitale kunst.

Vervolgens pakken ze zelf de controle over de computer over door eigen computercontrollers te maken waarmee ze de gemaakte archiefGIFS kunnen mixen en glitchen op het scherm.

Tijdens een afwisselend en praktisch programma leren de leerlingen door te ontwerpen en te maken over technologie en het bestaan van digitaal erfgoed. Er wordt simultaan vanuit twee lokalen op school gewerkt aan een digitaal interactief archief.