de-klokkenluider-van-rotterdam.jpg

De klokkenluider van Rotterdam (volgeboekt)

Over jezelf mogen zijn
Voorstelling incl. workshop op school - speellokaal
Voorstelling incl. workshop 03-11-2022 t/m 06-07-2023
50 minuten Voorstelling incl. workshop
- Jezelf mogen zijn - Burgerschap - diversiteit en inclusie - Gesitueerd in de diverse en kleurrijke wereldstad Rotterdam - Kunstzinnige oriëntatie kerndoelen 54 en 56

Al jaren gaat het gerucht dat in het bovenste puntje van de Euromast een afzichtelijk monster woont. En het is waar, Quasimodo heet hij, maar een monster, dat is hij zeker niet. Hij ziet er gewoon net even anders uit. Zijn hele leven zit hij al opgesloten en ziet hij hoe de Rotterdammers onder hem voorbijflitsen. Quasimodo zijn liefste wens is om naar beneden te gaan en zich tussen de mensen begeven, dus zodra hij van zijn vrienden de vogels hoort over het feest van de zotten, grijpt hij zijn kans!

Quasimodo neemt de kinderen mee op een ontdekkingsreis door hun eigen stad. Om die eens met andere ogen te bekijken. Wat is ervoor nodig om jezelf te kunnen en durven zijn? En misschien ontdekken ze wel, dat je door vriendschap ineens veel meer durft dan je ooit had gedacht…

De klokkenluider van Rotterdam is een interactieve, muzikale en bovenal Rotterdamse meespeelvoorstelling, geïnspireerd op het klassieke verhaal van Victor Hugo.

Lesbrief
Met de lesbrief op deze pagina kun je De klokkenluider van Rotterdam met jouw klas voorbereiden. In verschillende opdrachten gaan de kinderen aan de slag met het thema ‘jezelf mogen zijn’. Quasimodo is anders dan de anderen en daarom noemt iedereen hem een monster. Maar wat betekent ‘anders dan de anderen’ eigenlijk? Zijn de kinderen in de klas allemaal hetzelfde? Wie houdt er van pindakaas en wie vindt dat juist heel erg vies? Wiens kamer is er netjes opgeruimd en bij wie is het altijd een rommeltje? In duo’s maken de kinderen reclameboodschappen om elkaars beste eigenschappen aan hun klasgenoten aan te prijzen. Zo ontdekken zij hoe leuk het is dat iedereen anders is!

Deze activiteit vindt plaats in het speellokaal