betrapt.png

Workshop op locatie Belasting & Douane Museum
Workshop 01-08-2022 t/m 31-08-2023
120 minuten Workshop
- De leerling krijgt een beeld van grensbewaking en de bevoegdheden van douaniers, maar leert ook dat de reiziger zelf ook de verantwoordelijkheden heeft wanneer zij/hij een ander land bezoekt. - Na de museumles kan de leerling antwoord geven op de vragen waarom mensen bepaalde producten smokkelen, welke producten er vroeger werden gesmokkeld en welke producten nu populair zijn om te smokkelen. - De leerling leert werken met diverse bronnen (erfgoed) en nieuwe media die het museum aanbiedt en kan deze informatie uitleggen in eigen woorden. - De leerling doet kennis op over de historie van de grenzen van Nederland na 1945 en de toenemende samenwerking van de EU in de periode die volgde na de Tweede Wereldoorlog.

Hoe werd in het verleden het smokkelen door de Douane ontdekt en hoe gebeurt dat nu? Met een heel archief aan materiaal en tools gaat de klas op onderzoek uit door het museum. Lukt het de klas om de smokkelaar te ontmaskeren?

In zes groepjes gaan de leerlingen aan de slag met verschillende casussen die opgelost moeten worden. Ze krijgen hierbij hulp van de museumdocent. Drie groepjes onderzoeken een zaak van de Douane uit het verleden en de drie andere groepjes proberen een overtreding uit het heden op te lossen. Als de smokkelaars zijn betrapt, delen de groepjes klassikaal hun resultaat.