benenboogie.jpg (1)

Voorstelling op school - speellokaal
Voorstelling 02-11-2022 t/m 06-07-2023
60 minuten Voorstelling
- Spanning en ontspanning in je eigen lijf onderzoeken - Fysieke contrasten onderzoeken - Kunstzinnige oriëntatie kerndoel 54 - Bewegingsonderwijs kerndoel 58

Ken je dat? Dat je stil moet zitten maar dat dat gewoon echt niet gaat? Je voeten willen rennen, je handen willen trommelen, je haren willen zwiepzwaaien en je stem wil gewoon even zingen of schreeuwen. Je wil dus echt wel stilzitten, maar dat lukt je gewoon even niet.

Tijdens deze meespeelvoorstelling gaan we alle fysieke contrasten opzoeken. Fysieke contrasten? Van bevriezen tot rennen, van schreeuwen tot stilte, van springen tot kruipen en zelfs van trommelen tot fluisteren. Raken we zo misschien al onze energie kwijt? Want echt stilzitten kan je pas als je echt ontspannen en ontladen bent.

Lesbrief

Met de lesbrief op deze pagina kun je Benenboogie met jouw klas voorbereiden. In verschillende opdrachten gaan jullie samen alvast op onderzoek uit naar het thema ‘spanning en ontspanning’. Er zijn opdrachten over het eigen lichaam: Welke lichaamsdelen hebben we en op welke verschillende manieren kunnen we ze bewegen? En er zijn opdrachten over de omgeving: Hoe klinkt de stilte als je er goed naar luistert en is de stilte eigenlijk wel zo stil? Na deze opdrachten zijn de kinderen zich bewust van het verschil tussen spanning en ontspanning, stilte en lawaai, snel en langzaam en hard en zacht. Deze tegenstellingen zullen zij tijdens Benenboogie weer herkennen en er nog meer over ontdekken.

Deze activiteit vindt plaats in het speellokaal