WIRED Rotterdam: leerlingen pakken de ruimte op Melanchthon Kralingen

Geplaatst op:

Van het regisseren van een theaterscène en het creëren van eigen beat met omgevingsgeluid tot een virtual reality omgeving ontwerpen en het maken van een cultureel zelfportret. De derdejaarsleerlingen van Melanchthon Kralingen pakten donderdag 12 november de ruimte om hun talenten te laten zien.

Om de leerlingen warm te draaien en te inspireren gaat de dag van start met een mini-filmfestival. De leerlingen kijken naar drie korte films van International Film Festival Rotterdam (IFFR) waarbij het thema ‘Pak de Ruimte’ centraal staat. Ietwat twijfelend nemen de leerlingen plaats in de aula en het bovenbouwplein. Normaal gesproken vindt de opening plaats met iedereen in dezelfde ruimte, maar door corona kon dat niet. Twee hosts, acteur Mahfoud Mokkadem en theatermaker Marcos Valster, nodigen de leerlingen uit om dichterbij te komen zitten en zorgen voor een fijne sfeer om met elkaar te praten over de films.

Onzekerheid
Zo komt er in de aula een gesprek op gang over onzekerheid naar aanleiding van de absurdistische film Freak. De jongen in de film is een zwemmer en verandert langzaam in een vis. Hij is doodsbang dat de andere jongens hem zo zien. ‘Waar kun je onzeker over zijn’, vraagt Mafhoud aan de groep. ‘Uiterlijk’, roept een leerling. ‘Pukkels’, roept een ander. Ook huidskleur komt ter sprake. Van de films leren de leerlingen dat je op heel veel verschillende manieren naar dingen kunt kijken.

Ateliers
Na de films verspreiden de leerlingen zich over de lokalen om deel te nemen aan de ateliers. Bijna iedereen kan meedoen aan de workshop van hun eerste keus. Bij beatboxer Ruud van Schaik (RAik) maken leerlingen een eigen beat. Twee meiden hebben het snel onder de knie en al gauw klinkt er luid gejoel over het eindresultaat.

door: Marlies Media

Eigen scène
In een ander lokaal geven leerlingen zelf invulling aan de eindscène van de film Nefta Football Club. Acteur Mahfoud Mokkadem helpt ze op weg en al snel zijn de groepjes volop aan het fantaseren over een mogelijke afloop. Tegen het einde van de workshop stimuleert Mahfoud de jongeren om hun creaties aan elkaar te laten zien. “Heb gewoon schijt en laat zien wat je hebt gemaakt. Of je de scène nu vertelt of speelt, ik ben heel benieuwd naar wat jullie hebben bedacht.”

door: Marlies Media

Toneel zonder spreken
Marcos pakt het atelier Theater anders aan. Hij daagt de leerlingen uit om toneel te spelen zonder te spreken. Ze leren bijvoorbeeld dat de locatie heel veel invloed heeft. Ze krijgen de vrijheid om op verschillende plekken in de school aan de slag te gaan.

 

Billie Eilish
In een klaslokaal verderop is het rustig. Daar zitten leerlingen geconcentreerd achter hun laptop om een eigen virtual reality omgeving te bouwen. Bij de workshop van street art-artiest Perishable Rush is het een stuk drukker; daar vliegen de laatste roddels en weetjes over beroemdheden uit de bladen over tafel. De leerlingen maken een cultureel zelfportret door ogen, neuzen en kapsels uit magazines te knippen en op te plakken. De ogen van Billie Eilish zijn erg populair.

door: Marlies Media

Stopmotion
Ook bij het atelier Animatie worden leerlingen uitgedaagd creatief te zijn. Met behulp van een achtergrond, tablet en zelfgemaakte poppetjes leggen ze een verhaal vast door foto’s te maken. De foto’s worden daarna snel afgespeeld waardoor een stopmotion film ontstaat. Leerling: “Echt leuk, alleen het tempo aanpassen vind ik nog best lastig!”

door: Marlies Media

Uitwisseling
Aan het eind van de dag vindt normaal gesproken een groot uitwisselingsmoment plaats. Bij Melanchthon kiezen we door corona voor presentaties in kleine groepjes. Het verloopt ietwat chaotisch zo aan het einde van de dag, maar leerlingen waarderen elkaars werk en gaan druk opzoek naar de culturele portretten die zijn opgehangen op verschillende plekken in de school.

 

Instagram
Benieuwd naar hoe de dag is verlopen op Melanchthon Kralingen? Houd dan ons instagramaccount @wiredrotterdam in de gaten! We blikken terug, plaatsen foto’s en laten producten zien die de leerlingen hebben gemaakt.

 

Met dank aan: IFFR, Stichting De Loodsen, Jet Uijl, Mahfoud Mokkadem, Marcos Valster, Ruud van Schaik (RAik), artiest Perishable Rush - Rewriters010 en Digital Playground, Marlies Media.

Welkom op onze website!

KCR maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.