Keuzestress met de Klaskiest?

Geplaatst op:

De Klaskiest is een pilot van Cultuurtraject Rotterdam, waarbij – de naam verklapt het al – de klas zelf de culturele activiteiten kiest! Het Cultuurtraject team pitcht een aantal projecten aan de hand van attributen. Daarna is de keuze snel gemaakt, toch? We namen een kijkje op de Nelson Mandelaschool in de Afrikaanderwijk. 

Veruit de meeste scholen laten hun Cultuurtraject programma door een interne cultuurcoördinator of juf of meester samenstellen. Soms in overleg met de leerlingen, maar vaker worden keuzes gebaseerd op relevantie, aansluiting bij visie van de school en praktische overwegingen. Prima natuurlijk, maar we willen ook graag dat het Cultuurtraject zo goed mogelijk aansluit op de leefwereld en wensen van de leerlingen. En wat is een betere manier dan de klas zelf laten kiezen? We namen een kijkje bij leerlingen van groep vijf van de Nelson Mandelaschool in de Afrikaanderwijk.

KCR consulent Marianne Boel stapt met een rugzak vol attributen de klas binnen. Ze stelt zichtzelf voor en legt uit wat ze komt doen: “Elk jaar kiest jullie juf of meester leuke activiteiten uit het Cultuurtraject, maar dit jaar mogen jullie kiezen.” De kinderen kijken eerst nerveus toe, maar doen al snel fanatiek mee met een warming-up en komen zo helemaal los. “Zo, en dan gaan we nu beginnen!”, roept Marianne enthousiast.  

Ze starten met een associatie spel, waarbij leerlingen aan de hand van een willekeurig woord het eerste roepen wat in ze opkomst. Daarna volgt een keuzespel. De kinderen worden voor grappige keuzes gesteld (op vakantie op plek met pizzaoven of op plek met een zwembad; een heel jaar iedere dag in pyjama naar school of één dag in je onderbroek) en stemmen door links of rechts te gaan staan in het klaslokaal.  

De dans attributen

Zo, nu hebben de kinderen van groep 5 genoeg geoefend met kiezen. Het is tijd om de projecten te pitchen. Marianne begint met alle dans programma’s. Met behulp van haar goed gevulde rugzak met attributen introduceert ze de volgende programma’s:

  • Gele en rode linten: ‘De kunst van het circus’ door Circus Rotjeknor
  • Een roos: ‘Romeo & Julia’ door SKVR
  • Glitterschoentjes: ‘Wild!’ van danstheater AYA aangeboden door Theater Zuidplein
  • Wol in de war: ‘Wir War’ van Laura van Hal aangeboden door Theater Zuidplein
  • Ouderwetse telefoon met kreeftenschaar als hoorn: ‘Anders is een hele normale Zweedse voornaam’ van Artemis aangeboden door Maas theater en dans
  • Minihuisje: ‘Hotel Hierwaardaar’ van Het filiaal theatermakens en De Dansers aangeboden door Maas theater en dans

Na de pitch worden de attributen op blaadjes gelegd waarop de titels van de projecten staan. De kinderen krijgen roze (1e keus) en gele (2e keus) hartjes-stickies, waarmee ze hun “likes” kunnen uitdelen. De grote favoriet is ‘De kunst van het circus’ en daarna ‘Romeo & Julia’. Marianne is benieuwd waarom de meeste leerlingen voor ‘Kunst van het circus’ hebben gekozen. “Omdat we dan zelf aan de slag kunnen”. “Ik wil trucjes kunnen doen”. “Omdat ik dan echte acrobaten ga zien.” “Ik wil om clowns kunnen lachen.” En waarom voor ‘Romeo & Julia’? Er verschijnen blosjes op de wangen van de kinderen “Omdat het over liefde gaat.”, roept een leerling uiteindelijk. 

De literatuur attributen

Daarna worden de literatuur projecten gepitcht:

  • Inktvisknuffel: ‘Zeemonsters in de Maas’ door het Maritiem Museum
  • Leitje met krijtje: ‘Superjuffie’ van De toren van geluid aangeboden door de Bibliotheek Rotterdam
  • Popje van Vikingmannetje: ‘Hercules’ van de Nachtdieren door theater in de Lugt
  • Spinnetje: ‘Lekker griezelen’ door SKVR
  • Klein doosje: ‘Ik was hier’ door het Natuurhistorisch Museum & SKVR
  • Speelgoedpoesje: ‘Is die poes nou Poezie?’ door Studio de Bakkerij

‘Ik was hier’ is de grote winnaar, maar ook ‘Lekker griezelen’ en ‘Superjuffie’ blijken erg populair. Waarom hebben leerlingen voor ‘Ik was hier’ gekozen? “Fossielen zijn spannend, interessant en daar kun je veel van leren”, zegt een meisje overtuigd.

Dan is het alweer tijd om afscheid te nemen. Marianne geeft de kinderen een groot compliment, omdat ze zo goed hebben meegedaan. Ze hebben niet alleen kennisgemaakt met verschillende Cultuurtraject projecten en culturele instellingen, maar ook hoe het is om op een democratische wijze eigen projecten te kiezen.

Ook meedoen met Cultuurtraject?

 

Het Cultuurtraject Rotterdam is een avontuurlijke rondreis voor leerlingen uit het primair, speciaal en voortgezet onderwijs langs de mooiste culturele instellingen van Rotterdam. Het is een fantastische manier om concerten, voorstellingen, tentoonstellingen en workshops te bezoeken. En kennis te maken met alle kunstdisciplines. Leerlingen komen door de jaren heen in aanraking met beeldende kunst, dans, media, theater, muziek, erfgoed en literatuur. Meer informatie vind je hier >>

Welkom op onze website!

KCR maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.