De Valentijnschool is vrijdagmiddag 11 december nog één laatste keer te gast in Punt 5 kinderatelier. De feestelijk afsluiting is zonder ouders en/of verzorgers, maar wel onder trots toeziend oog van twee meesters. Als ze de rode strik zien voor de ingang naar het aterlier, neemt de spanning toe. "Wie mag die straks doorknippen?" Al snel wordt duidelijk dat ze het met de hele groep mogen doen en sluiten ze zich spontaan aan bij de jongens of meisjesgroep. Dat mogen ze samen doen! 3... 2... 1.. enthousiast rennen ze naar binnen!
De Valentijnschool en Punt 5 kinderatelier vieren 7 jaar samen! Al die tijd nemen Marion Rutten en Michelle Kootkar de leerlingen onder hun hoede in hun eigen editie van ‘Ateliers in School’, onderdeel van de stimuleringsregeling Cultuureducatie met Kwaliteit. In de 7 jaar tijd hebben de leerlingen geleerd door te ervaren, en zijn ze gestimuleerd om hun eigen creatieve mogelijkheden te onderzoeken. Hun (fijn)motorische vaardigheden zijn vergroot, door het werken met o.a. de ertspers. Hun zelfvertrouwen in eigen kunnen is enorm toegenomen en de kinderen dat alles wat ze maken goed is, en dat ze trots mogen zijn op het resultaat.

foto: Marwan Magroun
"Waar hangt die van mij? Ik heb er wel 1000 gemaakt"
Na gejoel bij de ingang, zijn de leerlingen bij binnenkomst meteen stil. Druk op zoek naar hun eigen werk, maar vooral onder de indruk van hoe professioneel hun eigen werk tentoongesteld staat. "Die is van mij, en die, en die, en deze ook! Kijk meester", roept een meisje trots terwijl ze ook mij haastig aankijkt. We kijken naar een muur vol met prachtige etsen en zelfportretten, met de zee als thema. In het midden van de exporuimte staat een ronde tafel, die een oceaan uitbeeldt. Alle leerlingen hebben eraan bijgedragen. Aan het meisje vraag ik waar ze nou het meest trots op is. Ze twijfelt even en zegt dan "Die met de pastelkleuren. Dat wilde ik eigenlijk al voor mijn eerste ets, maar ik had iets te veel verf gebruikt. Marion zei al dat het niet erg was, en de tweede keer nog beter zou lukken. En dat was gelukkig zo." Halverwege de ochtend mogen de leerlingen hun diploma in ontvangst nemen. "We maken er echt een feest van en gunnen alle leerlingen hun moment of fame. Dat draagt bij aan hun gevoel van zelfvertrouwen, zo enorm belangrijk", legt Marion uit. Er wordt inderdaad hard geapplaudisseerd en leerlingen grijnzen van oor tot oor na ontvangst van diploma.
Benieuwd naar de kunstenaars en de kunstwerken achter dit verhaal? Bekijk nu onderstaand feestelijk filmpje, gemaakt door Michelle Kootkar.
Meer kunst & cultuur op jouw school? Doe mee met KunstPakt!
De derde periode van Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) is aangebroken en loopt van 2021 t/m 2025. Nieuwe tijden, nieuwe aanpak, nieuwe naam: KunstPakt! KunstPakt is het Rotterdamse programma van Cultuureducatie met Kwaliteit, en zet zich in voor succesvolle samenwerkingen tussen scholen en culturele instellingen. KCR faciliteert en coördineert dit in Rotterdam. Voor cultuuronderwijs op de Rotterdamse scholen dat kwalitatief, divers en relevant is met maximale impact. Ben je benieuwd naar KunstPakt? Lees snel verder.