"Ik wil thuis ook een atelier, zodat ik altijd kan blijven maken"

Geplaatst op:

Het is zaterdagmiddag, de school is gesloten, maar de deuren van het atelier staan wagenwijd open. Kinderen van alle leeftijden, sommigen nog onwennig achter hun moeder aan schuifelend, anderen die vol zelfvertrouwen direct een set kwasten oppakken en beginnen met schilderen. Iedereen is welkom, alles kan en alles mag in het atelier van SKARLokaal. 

Het atelier van SKARlokaal is gevestigd in een overtollig gebouwtje, pal naast basisschool De Toermalijn in Zuidwijk. Een school die al jaren deelneemt aan Ateliers in School, één van de creatieve programma's van Cultuureducatie met Kwaliteit. De school wil aan de hand van de kunstlessen en de gekoppelde kunststrategieën, kinderen creatieve en sociale skills meegeven in het kader van talentontwikkeling, zodat kinderen alle mogelijke tools meekrijgen om de wijde wereld in te kunnen gaan. De aanpak in het atelier sluit naadloos aan op de schoollessen. De kinderen die mee hebben gedaan aan de atelierlessen hebben met hun verbeelding en nieuwsgierigheid, zelf onderzoek gedaan in een voor hen vaak onbekende wereld. "Alle kinderen kunnen dit". Er is altijd positieve affirmatie, waardoor alle kinderen hun eigen succesverhalen hebben.

foto: Marwan Magroun

Ik wil hier blijven slapen.

Dat ze hier vaker komen en veel succeservaringen hebben gehad, zie je meteen. Vol overtuiging en zelfvertrouwen lopen leerlingen van De Toermalijn richting hun favoriete hoek van het atelier. De een begint potjes verf te vullen, want "straks wordt het een groot feestje met veel kleuren". De ander is geconcentreerd bezig met een tekening op een lege peperbus, een reclamezuil van het formaat dat je ook vaak tegenkomt in de stad. De peperbus staat symbool voor inzicht en uitzicht. Ze mogen erin klauwteren en de buitenkant geheel naar eigen wens ontwerpen: kleuren, tekenen, beplakken etc. "Net als een peperbus die in de openbare ruimte staat, leren kinderen hun eigen stukje collectieve ruimte te claimen.", vertelt Rolf Engelen van SKARlokaal. 

foto: Marwan Magroun

Het is soms lastig om boven het gelach, verontwaardigde geroep, en de typische atelier geluiden heen te komen. Maar niemand stoort zich eraan. In deze ruimte mag en kan alles. Niemand vertelt de leerlingen wat ze moeten doen, ze leren door te ontdekken. Eén van de kinderen was druk bezig met zijn ideale huis te tekenen op de peperbus. Een woonkamer, keuken, garage en atelier. "Waar is je slaapkamer?", vroeg ik nieuwsgierig. "Oh.. ja, een slaapkamer. Dat ga ik misschien straks nog tekenen. Maar dit is wel mijn favoriete huis." 

Meer kunst & cultuur op jouw school? Doe mee met KunstPakt!

 

De derde periode van Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) is aangebroken en loopt van 2021 t/m 2025. Nieuwe tijden, nieuwe aanpak, nieuwe naam: KunstPakt! KunstPakt is het Rotterdamse programma van Cultuureducatie met Kwaliteit, en zet zich in voor succesvolle samenwerkingen tussen scholen en culturele instellingen. KCR faciliteert en coördineert dit in Rotterdam. Voor cultuuronderwijs op de Rotterdamse scholen dat kwalitatief, divers en relevant is met maximale impact. Ben je benieuwd naar KunstPakt? Lees snel verder. 

Welkom op onze website!

KCR maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.