“Ik kan echt goed tekenen”

Geplaatst op:

“Welkom, alweer voor de laatste keer. Jullie krijgen vandaag je kunstenaarsdiploma.” De groep 3/4 leerlingen van SBO Lucasschool de barsten in gejuich los. “Jippie!” roepen ze luid. Het klasje van zeven jongens kan niet wachten om de strik uit het rode lintje te trekken en de expositie van hun werk bij kinderatelier Punt 5 te openen. “Mijne, mijne, mijne!” roept één van hen als hij zijn eigen werk ziet hangen. De zelfportretten zijn ingelijst in mooie houten lijsten met glas ervoor. Nog nooit zagen ze hun eigen werk op die manier.

Al 7 jaar werkt Atelier Punt 5 samen met de Lucasschool. Marion Rutte, eigenaar en docent vertelt: “Soms zijn de kunsten een ingang om leerlingen iets te laten leren wat regulier onderwijs niet lukt.” Ze vind het ook daarom heel bijzonder dat ze deze editie van Ateliers in School in het speciaal onderwijs mag uitvoeren. Vandaag staat centraal dat de leerlingen zelf, de docenten en punt 5 trots mogen zijn op het werk wat afgelopen tijd is gemaakt. Daarom is er een expositie, komt de directeur die openen en ontvangen de leerlingen een diploma.

Foto: Marwan Magroun

Het moment dat iemands naam wordt voorgelezen om naar voren te komen voor een diploma moedigen de jongens elkaar luidkeels aan. Ze herhalen zijn naam nog een paar keer onder luid gejuich en gestamp. Nadat alle handtekeningen zijn gezet mogen ze hun werk nog eens bekijken. “Deze is van mij! Ik kan echt goed tekenen!” roept een leerling terwijl hij een vreugdedansje doet voor zijn eigen zelfportret.

“Ik heb een krulletje gezet in plaats van mijn handtekening!”

De juf vraagt aan één van de jongens of hij al heeft gelezen wat er op zijn diploma staat en leest hem hardop aan hem voor. Er verschijnt een grote glimlach op zijn gezicht. “Ik heb een krulletje gezet in plaats van mijn handtekening!” De juf moedigt hem aan: “Ik zie het! Jouw werk is zeker een dikke krul waard.”


Dan is het tijd voor nog een laatste workshop. Ze tekenen met felle kleuren op een plastic plaatje en mogen die met een pers overbrengen op papier. “Mag ik draaien?” vraagt de jongen hoopvol terwijl hij zijn plaatje klaar legt voor de afdruk. Zodra hij er uit komt kijkt hij verschrikt naar zijn lege plasticje. “Wat? Nu is hij weg!” Dan krijgt hij een papier overhandigt van juf Marion. De pers heeft zijn plaatje keurig afgedrukt. Trots laat hij hem aan de juf zien waarna hij als een wervelwind van enthousiasme zijn afdruk mee neemt naar de anderen.

Meer kunst & cultuur op jouw school? Doe mee met KunstPakt!

 

De derde periode van Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) is aangebroken en loopt van 2021 t/m 2025. Nieuwe tijden, nieuwe aanpak, nieuwe naam: KunstPakt! KunstPakt is het Rotterdamse programma van Cultuureducatie met Kwaliteit, en zet zich in voor succesvolle samenwerkingen tussen scholen en culturele instellingen. KCR faciliteert en coördineert dit in Rotterdam. Voor cultuuronderwijs op de Rotterdamse scholen dat kwalitatief, divers en relevant is met maximale impact. Ben je benieuwd naar KunstPakt? Lees snel verder. 

Welkom op onze website!

KCR maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.