4DE Ruimte bij De Hef

Geplaatst op:

Leerlingen zijn weer terug op school en dat vieren we samen met Maas theater en dans. Met de nieuwe activiteit ‘4DE Ruimte’ ontdekken leerlingen van Rotterdamse middelbare scholen samen met makers hoe ze zich in deze nieuwe wereld kunnen verhouden tot hun omgeving, de school en elkaar. Het maken van een choreografie staat centraal. Vorige week was de tweede editie bij Rotterdams Vakcollege De Hef. 

Slalommend door de supermarkt, in grote bogen om elkaar heen op straat.

Onze lichamen wringen zich in allerlei bochten.

 

Continu op zoek naar een andere route, een nieuwe weg.

Geen knuffel en geen boks meer, maar een zwaai, een knikje of een buiging.

 

Onthand, zijn we. Maar we doen ook ontdekkingen.

We geven elkaar de ruimte en gaan op zoek naar nieuwe vormen.

Tijdens ‘4DE Ruimte’ gaan de kinderen samen met een dansdocent van Maas opzoek naar nieuwe begroetingen en manieren om elkaar te ontmoeten. In de workshop wordt niet alleen rekening houden met de anderhalvemeterregel, maar wordt die extra ruimte ook omarmt! Het eindresultaat is een video van de choreografie die van bovenaf met een drone is gefilmd.


De Hef
Dat de workshops indruk maken op de leerlingen van De Hef is goed te zien aan de geconcentreerde gezichten. Zowel de jongens als de meiden zijn super gefocust om een mooie choreo neer te zetten. 

Het was leuker dan verwacht!

Iemand die er ook vol voor gaat, is Aya. Zij opent de choreo door diagonaal over het schoolplein te lopen. "Ik vond het echt heel leuk om te doen. Later wil ik actrice worden dus dat we dit nu op school als opdracht krijgen, vind ik super." Haar vriendinnen zijn iets minder zeker over hun kunnen, maar na bemoedigende woorden van Aya doen ook zij goed mee. "Het was leuker dan verwacht!"

 

Beeldend
Als toevoeging op de dans heeft docent Marjolein twee beeldende opdrachten bedacht met het thema identiteit. De achterliggende gedachte bij de opdrachten is gebaseerd op het feit dat de leerlingen allemaal eerstejaars zijn. Ze zijn nieuw op school en moeten hun plekje vinden in deze 'nieuwe wereld'. De ene groep gaat aan de slag met het maken van een masker en de andere groep maakt een bord met een zelfgekozen woord. Deze beeldende opdrachten geven extra lading aan het project omdat leerlingen los kunnen met hun creativiteit en zo op meerdere manieren bezig zijn met het thema 'de ruimte vieren'.  Ook voegen de beeldende elementen echt iets toe aan de choreo en de video. De leerlingen mogen trots zijn!

Anime en telefoon
Op één van borden staat heel groot 'Anime'. De eigenaar van het bord legt uit: "Ik ben super fan van anime, dus dat is waar ik me mee heb beziggehouden tijdens corona. Iedereen mag dat weten." Een andere leerling heeft heel groot 'Telefoon' op haar bord geschreven. "Tijdens de quarantaine heb ik heel veel op me telefoon gezeten. Nu ik weer naar school ga, merk ik dat ik m'n telefoon minder gebruik omdat ik weer plezier kan maken met iedereen in het echt." 


Verschillend
"Deze activiteit is super goed voor de groep," zegt docent Marjolein. "De kinderen in deze klas zijn allemaal zo verschillend en dat ze dit samen zo goed oppakken en durven, vind ik heel bijzonder."

Concept en idee: Maas theater en dans & KCR
Makers Chyramain van Kempen en Marijke de Vos
Film en montage: Huub Laurens
Muziek: Ruud van Schaik

Welkom op onze website!

KCR maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.