Vakmanschap: maken is de kunst

Binnen het thema vakmanschap werken we aan cultuuronderwijs dat bijdraagt aan het geloof in eigen kunnen van de makers en de doeners. Of mogelijkheden om simpelweg te ‘leren door te maken’ (ook bekend als maakonderwijs). Projecten waarin de makers en het werk van die makers uitblinken staan bij vakmanschap centraal. 

Vakmanschap is niet alleen voor de ‘typische’ vakmens. En het gaat veel verder dan geschoolde handenarbeid. Het gaat over het verlangen om werk goed uit te voeren, omwille van het werk zelf. Het gaat over de lange weg van iets leren en (goed) kunnen, de voldoening ervaren van het maken en je zintuigen gebruiken om kwaliteit te herkennen. Zo raak je bekend met producten, je omgeving, onze cultuur, als gemaakt door de mens. Maar het gaat ook over trots zijn op wat je maakt, op je eigen kunde, op een toekomstige rol als vakman.

Geloof in eigen kunnen

Rotterdam heeft naam als stad van bouwers en doeners. Een grote groep jongeren wordt op het vmbo en mbo opgeleid tot vakmensen in de meest uiteenlopende beroepen. Hoewel Rotterdam zich graag afficheert als werkstad, de stad van de opgerolde mouwen, blijkt er toch een opvallend gebrek aan trots bij vmbo- en mbo-studenten. ‘Ik ben maar kader, maar dit begrijp ik heus wel’, is een illustrerende terloopse opmerking van een vmbo-leerlinge. Denken dat je niets kunt – of dat anderen denken dat je niets kunt – is van sterke invloed op wat je aan durft te pakken en hoever je daarmee komt. Self-efficacy, het geloof in eigen kunnen, is een van de bepalende factoren voor schoolsucces. Dat geldt voor alle Rotterdamse leerlingen.

De uitdaging

Leerlingen houden van duidelijke maatstaven voor kwaliteit en van het toewerken naar een goed, tastbaar eindproduct. Dit thema daagt culturele instellingen, kunstvakdocenten en kunstenaars uit om een stap dichter naar die leerling te zetten. Tegelijkertijd biedt het vakmanschap van de kunstenaar een herkenbare ingang om kunstwerken te gaan ontdekken: wat is hier gemaakt, hoe is dat gedaan, en waarom is dat zo gedaan? Het vraagt om onderzoek van het (schijnbare) contrast tussen ‘iets goed willen doen’ enerzijds en de (sterk westerse) waardering van creativiteit en oorspronkelijkheid anderzijds.

 

Neem contact op met een van onze experts. 

Wil je verkennen wat de mogelijkheden zijn om cultuuronderwijs op jouw school te koppelen aan vakmanschap? Of heb je ondersteuning nodig bij het ontwikkelingen van langlopende leerlijnen? Laat je inspireren en informeren door onze consulenten. 

Deze KCR programma's hebben Vakmanschap als thema

KunstPakt

Het Rotterdamse programma van Cultuureducatie met Kwaliteit.

Meemakers

Meemakers is een cultuureducatie-programma voor het MBO, voortgezet onderwijs en HBO....

Heb je een vraag over vakmanschap?

Deze consulenten helpen je graag!

Josien de Geus

Consulent cultuuronderwijs

Welkom op onze website!

KCR maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.