Plezier in Taal: sleutel voor persoonlijke ontwikkeling

Binnen het thema Plezier in Taal werken we aan cultuuronderwijs die de taalvaardigheid of het taalplezier van leerlingen stimuleren. Om elkaar te verstaan en te begrijpen gebruiken we taal. Het is essentieel om jezelf te kunnen uitdrukken en te kunnen communiceren, maar taal is ook van belang voor de persoonlijke ontwikkeling en socialisatie van een kind. Daarnaast gaat het er om dat een kind het vertrouwen krijgt dat het zich goed uitdrukt en dat het door anderen begrepen wordt. Hier gaan taalvaardigheid en zelfvertrouwen hand in hand.

We leren taal formeel op school maar ook op informele manieren. Bijvoorbeeld met vrienden of vriendinnen online, tijdens het winkelen of bijvoorbeeld onderweg in de metro. Maar je kunt ook denken aan muziek (gezongen taal), lichaamstaal (in een theaterstuk) of beeldtaal (op tv/ streamingsdiensten/bioscoop). Dit informele leren gaat vaak spelenderwijs en is een stuk makkelijker dan het formele leren met overhoringen en toetsen. Binnen dit thema werken we aan cultuuronderwijs die het formele leren versterkt door creatieve werkvormen te gebruiken en leerlingen plezier in taal te geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het leren van de letters bij het jonge kind door ze te vervaardigen met diverse materialen, het lichaam of de stem.

"Uit internationaal onderzoek (OECD, 2019) blijkt dat de leerprestaties van Nederlandse leerlingen dalen, vooral op leesvaardigheid. Een kwart van de 15-jarigen in Nederland is onvoldoende geletterd om mee te kunnen komen in de maatschappij. Dit betekent dat ze een bijsluiter, een brief van de overheid of van school niet goed begrijpen. Dit geldt vooral voor vmbo-leerlingen en voor leerlingen met lager opgeleide ouders.’"

- Inspectie van Onderwijs, rapportage De Staat van het Onderwijs 2020

 

Hoe belangrijk taal ook is, toch kampen veel kinderen en jongeren met flinke taalachterstanden. Dit heeft grote invloed op de toekomst van Rotterdam en de Rotterdammers. Het beïnvloedt hoe we met elkaar communiceren, het beroepsperspectief en de manier waarop we met elkaar samenleven. Daarom juichen we het ook van harte toe dat Wethouder Judith Bokhove 2021 heeft uitgeroepen tot Jaar van de Taal! Met kunst en cultuur gaan we de taalachterstanden vanzelfsprekend niet wegwerken, maar we kunnen leerlingen en studenten door middel van muziek, poëzie, spoken word, film, fotografie en theater wel het plezier in taal geven dat nodig is om hun taalvaardigheid te verbeteren.

 

Neem contact op met een van onze experts. 

Wil je verkennen wat de mogelijkheden zijn om cultuuronderwijs op jouw school te koppelen aan plezier in taal? Of heb je ondersteuning nodig bij het ontwikkelingen van langlopende leerlijnen? Laat je inspireren en informeren door onze consulenten. 

Heb je een vraag over Taal?

Deze consulenten helpen je graag!

Adri Hilhorst

Projectmedewerker KunstPakt

Deze KCR programma's hebben Taal als thema

KunstPakt

Het Rotterdamse programma van Cultuureducatie met Kwaliteit.

Meemakers

Meemakers is een cultuureducatie-programma voor het MBO, voortgezet onderwijs en HBO....

Welkom op onze website!

KCR maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.